لوگوی ویزایار

آلمان به چه نوع نیروی کاری نیاز دارد؟

مهاجرت به آلمان از طریق ویزای کار یکی از راه‌های دریافت اقامت در این کشور مدرن اروپایی می‌باشد. راهی که به متخصصان و حرفه‌ای‌ها این امکان را می‌دهد تا آینده خود را به بهترین شکل رقم زنند. حال سؤال اینجاست که نیروی کار در آلمان باید چه تخصصی داشته یا این کشور در کدام حوزه کاری نیرو جذب می‌کند؟

جذب متخصصان و تقویت نیروی کار در آلمان یکی از رازهای موفقیت این کشور در زمینه پیشرفت اقتصادی می‌باشد. کشور آلمان در طی سال‌های اخیر توانسته با به‌کارگیری کارمندان و نیروهای متخصص روند روبه‌رشد پیر شدن را کاهش داده و از مهاجران کارآمد برای رونق اقتصادی خود استفاده کند. اگر جز افرادی هستید که ویزای کار را برای مهاجرت به آلمان انتخاب کرده‌اید، در این مطلب به شما خواهیم گفت که این کشور به چه نوع نیروی کاری نیاز دارد.

لیست نیروی کار مورد نیاز در آلمان

نیروی کار مورد نیاز در آلمان

آلمان قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در ارتباط با سیستم کار و کاریابی اعمال می‌کند اما از طرفی نیاز به نیروی کار در آلمان برای گسترش چرخه اقتصادی این کشور باعث شده تا مهاجران زیادی آلمان را برای اقامت انتخاب کنند. بیشتر این مهاجران جذب بازار کار شده و بدین ترتیب شرکت‌ها، مؤسسات و کارخانه جات آلمانی می‌توانند نیروی کار مورد نیاز خود را تأمین کنند.

به علت کمبود نیروی کار در کشور آلمان، دولت لایحه‌ای را تصویب کرد که برطبق آن شرایط استخدام نیروی کار خارجی توسط کارفرمایان تسهیل شده و در مقابل مهاجران دارای حرفه و تخصص که به هدف داشتن آینده‌ای بهتر وارد آلمان شده‌اند نیز توانستند با دریافت ویزای کار این کشور موقعیت خود را تثبیت کنند.

پس از توضیح کوتاه درباره علت روی آوردن آلمان به استخدام نیروی کار، شغل‌هایی را که کشور آلمان در آن نیاز به جذب نیرو دارد معرفی می‌کنیم. طبیعتاً افراد دارای مدرک دانشگاهی یا فنی و حرفه‌ای شانس بیشتری برای دریافت شغل موردنظر خود و در نهایت به دست آوردن اقامت آلمان دارند. این شغل‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

کار در آلمان با مدرک تحصیلی

کار در آلمان با مدرک تحصیلی

کشور آلمان سابقه طولانی در جذب فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی دارد. دانشجویانی که فارغ‌التحصیل یکی از دانشگاه‌های آلمان یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند می‌توانند با مراجعه به مؤسسات کاریابی و ارائه مدرک در زمینه رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند.

در همین راستا افرادی که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه‌های خارج از حوزه اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند می‌توانند مدارک تحصیلی را برای مؤسسات کاریابی یا شرکت‌های مربوطه از طریق ایمیل ارسال کرده و بدین ترتیب آمادگی خود را برای کار در آلمان اعلام کنند.

در صورت پذیرش درخواست شما از طرف شرکت‌ها و مؤسسات در آلمان، بایستی مدارکتان را طبق قوانین این کشور و از طریق مؤسساتی که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند معادل‌سازی کرده و پس از دریافت مجوزهای لازم از وزارت کار آلمان، فعالیت خود را در شرکت‌های مربوطه آغاز کرده و جزئی از نیروی کار در آلمان شوید.

پیشنهاد مطالعه

نیاز به جذب نیرو متخصص در زمینه پزشکی و مهندسی باعث شده تا فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها شانس بالایی را در زمینه یافتن شغل موردنظرشان در کشور آلمان داشته باشند. ازآنجایی‌که میزان تحصیلات رابطه مستقیم با تعیین مبلغ حقوق دارد با داشتن تحصیلات عالیه می‌توانید میزان حقوق دریافتی را افزایش داده آینده کاری خود را تضمین کنید.

کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی

کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی

پیش‌تر داشتن مدرک دانشگاهی از بایدهای یافتن شغل در آلمان به شمار می‌رفت و مهاجرانی که تحصیلات دانشگاهی نداشتند به‌سختی می‌توانستند به بازار کار در آلمان راه پیدا کنند. اما همان‌طور که در مباحث قبل گفته شد کمبود کار در مؤسسات و کارخانه جات باعث شده تا دولت این کشور شرایط استخدام نیروی کار خارجی را اصلاح کند.

بدین ترتیب افراد با داشتن مدرک دیپلم، فوق‌دیپلم یا مدارک فنی و حرفه‌ای نیز می‌توانند با حقوق دریافتی مناسب وارد بازار کار شده و به نیروی کار در آلمان ملحق شوند. حتی دولت آلمان برای رشد اقتصاد خود اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان (در برخی از مشاغل) برای افراد جویای کار کرده است.

این افراد می‌توانند برحسب توانایی‌ها و علاقه‌مندی که دارند در غالب نیروی کار ماهر در کارگاه‌های ساختمانی، کارخانه‌جات، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، دستیار پزشک و دندان‌پزشک و … مشغول به کار شوند.

هرچند که میزان حقوق دریافتی افراد شاغل در آلمان باتوجه‌به میزان تحصیلات تعیین شده است اما داشتن سابقه کار نیز در افزایش حقوق تأثیر مستقیم دارد.

لازم به یادآوری است که داشتن مدرک زبان درجه B برای افراد جویای کار در آلمان الزامی است. دولت آلمان با برگزاری دوره‌های زبان آلمانی (به‌صورت رایگان یا با پرداخت شهریه بسیار کم) در این زمینه نیز مسیر را برای مهاجران دارای تخصص و توانایی هموار کرده است.

پیشنهاد مطالعه

شغل‌های پردرآمد در آلمان کدام‌اند؟

شغل‌های پردرآمد در آلمان

 پرداخت حقوق و قوانین کار در آلمان شرایط خاص خود را دارد. میزان تحصیلات، سابقه کار، جنسیت، مجرد یا متأهل بودن همه‌وهمه در میزان حقوق دریافتی تأثیر مستقیم دارد. اما فارغ از این قوانین برخی از شغل‌ها باتوجه‌به تأمین نیاز جامعه و سختی کاری که دارند جز مشاغل پردرآمد در آلمان به شمار می‌روند.

طبق آخرین آمار اعلام شده در سال 2023 شغل‌های پردرآمد در آلمان موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • مشاوران در زمینه حسابداری، حقوقی و آموزش: حقوق این افراد در سال بین 30 تا 40 هزار یورو است و با داشتن سابقه کار فعالیت بیشتر تا 300 هزار یورو در سال جای پیشرفت دارد.
  • مهندسان رشته‌های برق، شیمی، الکترونیک، مکانیک و… : حقوق این افراد در سال بین 40 تا 60 هزار یورو است و با داشتن سابقه کار و فعالیت بیشتر تا 200 هزار یورو در سال جای پیشرفت دارد.
  • مهندسان کامپیوتر در رشته‌های IT، سخت‌افزار، نرم‌افزار و برنامه‌نویسی: حقوق این افراد در سال بین 60 تا 70 هزار یورو است و با داشتن سابقه کار و فعالیت بیشتر تا 300 هزار یورو در سال جای پیشرفت دارد.
  • وکلا: حقوق این افراد در سال بین 70 تا 80 هزار یورو است و با داشتن سابقه کار و فعالیت بیشتر تا 200 هزار یورو در سال جای پیشرفت دارد.
  • دستیاران پزشک: حقوق این افراد در سال بین 60 تا 70 هزار یورو است و با داشتن سابقه کار و فعالیت بیشتر تا 150 هزار یورو در سال جای پیشرفت دارد.
  • مسئول آزمایشگاه، مدیران فروش و مدیران اجرایی: با درآمد بیش از 300 هزار یورو در سال از دیگر نیروی کار در آلمان هستند که حوزه کاری‌شان جز مشاغل پردرآمد به شمار می‌رود.

چگونه برای دریافت ویزای کار در آلمان اقدام کنیم؟

چگونه برای دریافت ویزای کار در آلمان اقدام کنیم؟

ویزای دعوت نامه کاری (Job Offer) و ویزای جستجوی کار (Job Sekeer) دو نوع ویزا جهت دریافت اقامت و جذب نیروی کار در آلمان هستند.

ویزای دعوت نامه کاری (Job Offer):

افرادی که دارای دعوت نامه کاری از طرف یکی از شرکت‌های آلمانی هستند می‌توانند برای دریافت ویزای Job Offer اقدام کنند. در این صورت مراحل مربوط به تطبیق مدرک طبق قوانین آلمان و دریافت مجوز کار از مؤسسات کاریابی به عهده کارفرما خواهد بود. همچنین این افراد می‌توانند برای همسر و فرزندان خود نیز در غالب ویزای همراه، اقامت موقت آلمان را دریافت کرده و پس از 5 سال اگر همچنان مشغول به کار باشند درخواست اقامت دائم خود را به کشور آلمان ارائه دهند.

نکته مهم: جهت دریافت دعوت نامه کاری از طرف شرکت‌های آلمانی می‌توانید مدارک تحصیلی و رزومه خود را برای شرکت یا مؤسسه موردنظرتان ارسال کنید.

ویزای جستجوی کار (Job Sekeer):

ویزای جستجوی کار

برای دریافت ویزای Job Sekeer می‌توانید لیست مشاغل موردنیاز نیروی کار در آلمان را مطالعه کرده و باتوجه‌به نیازهای این کشور و تخصص خود مدارک لازم شامل مدرک تحصیلی، مدرک فنی حرفه‌ای و مدرک زبان آلمانی (درجه A و B) را برای مؤسسات این کشور ارسال کنید. چنانچه درخواست شما مورد قبول واقع شود 6 ماه فرصت دارید در کشور آلمان اقامت داشته و در یکی از شرکت‌ها و مؤسسات آلمانی مشغول به کار شوید.

افرادی که پس از 6 ماه موفق به یافتن شغل در آلمان شوند می‌توانند برای همسر و فرزندان خود نیز درخواست ویزا کنند. همچنین این افراد بعد از 5 سال اگر همچنان مشغول به کار باشند مشمول اقامت دائم خواهند شد.چنانچه بعد از 6 ماه موفق به یافتن شغل در آلمان نشوید، ویزای شما باطل شده و بایستی خاک کشور آلمان را ترک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به آلمان، با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید تا از مشاوره تخصصی کارشناسان مجموعه ویزایار بهره مند شوید.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
0 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات