لوگوی ویزایار

اقامت پس از تحصیل در آلمان

شرایط اقامت پس از تحصیل در آلمان، کاملا به موقعیت شما پس از تحصیل بستگی دارد. ممکن است شما بخواهید با پیدا کردن کار و دریافت ویزای کاری در آلمان بمانید و یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای شما گزینه مناسب‌تری باشد. در این مطلب از ویزایار، توضیحات کاملی درمورد اقامت در آلمان پس از تحصیل ارائه شده است.

شرایط کار پس از تحصیل در آلمان

Working conditions after studying in Germany

دانشجویان پس از اتمام تحصیل، واجد شرایط کار در آلمان هستند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلمان می‌توانند برای ویزای ۱۸ماهه کار پس از تحصیل درخواست دهند. شرایط کار پس از اتمام تحصیل در آلمان به شرح زیر است.

  • مهارت زبان آلمانی: حتی اگر شغل مدنظر شما نیاز به مکالمه با زبان آلمانی نداشته باشد، ارائه مدرک معتبر و تسلط بالا به زبان آلمانی، شانس شما را برای استخدام بالا می‌برد.
  • دریافت کارت آبی آلمان: کارت آبی اتحادیه آلمان (Blue Karte) نوعی اجازه اقامت در آلمان است که به‌صورت اختصاصی برای فارغ‌التحصیلان بین‌‌المللی در نظر گرفته شده است.
  • بیمه درمانی: مقررات آلمان برای پوشش‌های درمانی بسیار سختگیرانه است و تمام افرادی که برای کار به آلمان وارد می‌شوند، طبق قانون باید تخت پوشش بیمه باشند.

پیشنهاد مطالعه

انواع اجازه اقامت در آلمان

Types of Residence Permits in Germany

چطور می‌توانیم پس از تحصیل در آلمان، اقامت این کشور را به‌دست بیاوریم؟ اجازه اقامت پس از تحصیل در آلمان شرایط خاصی دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند به دلایل زیر اقامت موقت و دائم در آلمان را دریافت کنند.

  • اقامت در آلمان با یافتن کار: پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانید برای جستجوی کار در آلمان، مجوز اقامت موقت در این کشور را به‌دست بیاورید. این مجوز تا ۱۸ ماه قابل تمدید است؛ اما باتوجه‌به شرایط شما ممکن است بتوانید مدت‌زمان تمدید آن را افزایش دهید.
  • اقامت در آلمان با قصد ادامه تحصیل: دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر (ارشد و دکتری) را دارند، می‌توانند مجوز اقامت موقت را در این کشور دریافت کنند. این مجوز باتوجه‌به طول برنامه تحصیلی اعتبار خواهد داشت.
  • اقامت در آلمان از طریق ازدواج: دانشجویان می‌توانند از طریق ازدواج با یک شهروند آلمانی، مجوز اقامت دائم در آلمان را دریافت کنند؛ با این شرط که سطح زبان آن‌ها حداقل B1 باشد.

پیشنهاد مطالعه

روش‌های اقامت در آلمان پس از تحصیل

How to stay in Germany after studying

همان‌طورکه پیش از این توضیح دادیم، مجوز اقامت بعد از تحصیل در آلمان به روش‌های مختلفی قابل دریافت است. دانشجویان بسته به شرایط تحصیل و معیشت خود می‌توانند یک روش مناسب را برای اقامت دائم یا موقت در آلمان دریافت کنند.

مجوز اقامت دائم در این کشور برای دانشجویان خارجی پس از چند سال زندگی و داشتن شرایط لازم صادر می‌شود. این مجوز به شما امکان می‌دهد که در آلمان به کار مشغول شوید، ادامه تحصیل دهید و یا اعضای خانواده خود را به این کشور دعوت کنید. همچنین می‌توانید به سایر کشورهای اروپایی سفر کنید و یا برای تحصیل و کار به کشورهای دیگر اروپا مهاجرت کنید.

اخذ اقامت از طریق کار و اخذ ویزای کار

Obtaining a Work Permit

برای دریافت مجوز اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق کار می‌توانید به روش‌های مختلفی اقدام کنید. در اینجا شرایط شما به‌عنوان متقاضی اهمیت بسیاری دارد. برای مثال، ممکن است پیشنهاد شغلی از طریق یک کارفرمای آلمانی دریافت کنید یا صرفا جویای کار در این کشور باشید.

ویزای جاب‌آفر یا پیشنهاد کار

اگر از طریق یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد همکاری داشته باشید، می‌توانید این ویزا را دریافت کنید. جاب‌آفر ساده‌ترین راه برای دریافت ویزای کار است، به‌ویژه اگر مراحلی مثل مصاحبه را پشت سر گذاشته باشید و قرارداد کار بین شما و کارفرمای آلمانی منعقد شد باشد، فقط با مراجعه به اداره ثبت محلی (kreisverwaltungsreferat) و دریافت تأییدیه ویزای کاری آلمان می‌توانید اقامت این کشور را به‌دست بیاورید. مدارکی که برای اقامت در آلمان از طریق جاب آفر باید ارائه دهید به این ترتیب است.

  • پاسپورت
  • قرارداد کاری منعقدشده با کارفرمای آلمانی
  • رزومه (CV)
  • فرم درخواست ویزای کار (تکمیل‌شده توسط کارفرمای آلمانی)
  • ریزنمرات مقاطع تحصیلی دیپلم و دانشگاه

بعد از گردآوری این مدارک، باید برای مصاحبه با سفارت آلمان وقتی را رزرو کنید. ممکن است به‌دلیل شلوغی، چند ماه در انتظار باشید. مراجعه حضوری به سفارت آلمان در این شرایط پیشنهاد می‌شود. اگر پیشنهاد کاری داشته باشید، مصاحبه شما در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

ویزای جاب‌سیکر یا جستجوی کار

این ویزا برای زمانی مناسب است که هنوز پیشنهاد کاری در آلمان دریافت نکرده باشید. دولت آلمان این امکان را برای فارغ‌التحصیلان خارجی ارائه داده است که پس از اتمام تحصیلات بتوانند تا زمان مشخصی در جستجوی کار باشند. ویزای جاب‌سیکر تا ۱۸ ماه قابل تمدید است و شما اجازه دارید در این مدت در خاک آلمان بمانید، بدون اینکه شغلی داشته باشید. در صورت پیدا نکردن کار در این مدت زمان، باید به کشور خود برگردید. البته عواملی مانند رشته تحصیلی، بازار کار، دانستن زبان و وضعیت بازار در این موضوع دخیل هستند.

اخذ اقامت از طریق ادامه تحصیل

Obtaining residency through continuing education

یکی از بهترین روش‌های اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان، دریافت ویزا برای ادامه تحصیل در مراتب بالاتر (ارشد و دکتری) است. اعتبار این مجوز براساس طول برنامه تحصیلی شما تعیین می‌شود و بعد از آن باید با روش‌های دیگری اقامت دائم آلمان را به‌دست بیاورید. دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری می‌توانند ۱۲۰ روز از سال را به‌صورت تمام‌وقت به‌کار مشغول باشند. همچنین اشتغال به کار پاره‌وقت به‌مدت ۲۴۰ روز برای دانشجویان این مقاطع امکان‌پذیر است.

اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری

Residency by Investment

اخذ اقامت در آلمان پس از اتمام تحصیلات با هر روش سرمایه‌گذاری قابل انجام نیست. برخی از روش‌ها صرفا به‌عنوان سرمایه‌گذاری در این کشور شناخته می‌شوند و نمی‌توانید با آن‌ها ویزا دریافت کنید و اقامت بگیرید. برای مثال، خرید ملک و مستغلات در آلمان روش مناسبی برای اخذ ویزای این کشور نیست؛ چراکه بازار املاک آلمان نامتعادل است و بیش از نیمی از جمعیت این کشور اجاره‌نشین هستند.

درحال‌حاضر، تنها روش سرمایه‌گذاری در آلمان که منجر به گرفتن اقامت در این کشور می‌شود، اخذ ویزای خوداشتغالی است. به این معنی که شما به روش‌های زیر می‌توانید در آلمان برای کار و زندگی سرمایه‌گذاری کنید.

  • ثبت شرکت (Business Set-up): که برای سنین ۱۸ تا ۴۵ سال امکان‌پذیر است و نیازی به ارائه مدرک زبان ندارید.
  • فعالیت به‌عنوان فریلنسر یا کار آزاد و پروژه‌ای (Freelance): در این روش، ویزای ۳ساله اقامت موقت در آلمان به شما تعلق می‌گیرد و بعد از ۳ سال می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید. همچنین بعد از سال ششم، امکان گرفتن پاسپورت و شهروندی آلمان برای شما وجود دارد.

اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت

Obtaining residency through company registration

ثبت شرکت در آلمان به یک پلن کسب‌وکار قوی و خلاقانه نیاز دارد. شرکتی که قصد راه‌اندازی آن را دارید، باید تأثیر مثبتی روی اقتصاد ملی و محلی کشور آلمان داشته باشد. همچنین شرکت شما باید کارآفرین باشد و برای حداقل ۵ شهروند آلمانی شغل ایجاد کند. متداول‌ترین شرکت‌هایی که برای اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان می‌توانید راه‌اندازی کنید عبارت‌اند از:

  • یک شعبه از یک شرکت در آلمان (Branch Office)
  • شرکت با مسئولیت محدود (GMbH)
  • شرکت سهامی (AG)
  • شرکت مشارکتی (Partnership)

شرکت با مسئولیت محدود در بین متقاصیان اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در آلمان، متقاضیان بیشتری دارد و بسیاری از اتباع خارجی ازجمله ایرانیان از این طریق توانسته‌اند اقامت دائم کشور آلمان را به‌دست بیاورند.

پیشنهاد مطالعه

اخذ اقامت از طریق ازدواج

Obtaining residency through marriage

ازدواج یکی از روش‌های متعارف اخذ اقامت بعد از تحصیل در آلمان است. در این روش، شما با ازدواج با یک فرد آلمانی یا دارای تابعیت آلمان می‌توانید اقامت دائم در این کشور را به‌دست بیاورید؛ اما برای اخذ ویزا از این طریق ۳ شرط وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • ازدواج شما باید رسمی شده و در دفتر اسناد ثبت شده باشد. همچنین باید مدارک ازدواج را به اداره مهاجرت ارائه دهید.
  • زبان آلمانی شما باید حداقل در سطح A1 باشد.
  • همسرتان باید برای اقامت در آلمان، شرایط مالی مطلوبی داشته باشد و از پس تأمین هزینه‌های زندگی یک زوج در آلمان بربیاید. ارائه مدارک شغلی همسر آلمانی به اداره مهاجرت الزامی است.

پیشنهاد مطالعه

اخذ اقامت از طریق اخذ بلوکارت

Obtaining residency through Blue Card

بلوکارت یک نوع مجوز برای اقامت در کشور آلمان است که فرصت‌های خاصی را برای مهاجرین فراهم می‌کند. افراد دارنده بلوکارت می‌توانند در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند. به نوعی این کارت، مشابه گرین کارت آمریکا است و دریافت آن شرایط خاصی دارد. مهم‌ترین شرط دریافت بلوکارت، داشتن قرارداد کاری با حداقل حقوق ۱/۵ برابر میانگین حقوق آلمان است.

پیشنهاد مطالعه

اخذ اقامت از طریق پناهندگی

Obtaining German Residency through Asylum

پناهندگی در آلمان یکی از روش‌های متعارف اخذ اقامت این کشور است؛ اما باید دقت کنید که این روش دردسرهای مخصوص به خود را دارد. در آلمان به سه روش از پناهجویان حمایت می‌شود و افراد می‌توانند اقامت دائم این کشور را به‌دست بیاورند.

  • افراد مستحق پناهندگی (Asylberechtigung) به‌دلایل نژادی، مذهب، عقاید سیاسی و ملیت
  • پناهندگان به رسمیت شناخته‌شده (Flüchtling)
  • افرادی که می‌خواهند از حمایت‌های بشردوستانه برخوردار شوند (Subsidiärer Schutz)

نحوه یافتن کار در آلمان پس از فارغ‌التحصیلی

How to find a job in Germany after graduation

بازار کار کشور آلمان از افراد متخصص درزمینه‌های مختلف حمایت می‌کند. دریافت مجوز اقامت پس از تحصیل در آلمان، به‌ویژه برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار ساده است. به شرطی که مهارت‌های خود را ثابت کنید و برای یافتن کار پیش‌قدم باشید. ترم آخر تحصیلی فرصت طلایی پیدا کردن کار در آلمان است. بهترین روش‌های کاریابی برای دانشجویان در آلمان عبارت‌اند از:

  • جستجو در وب‌سایت‌های مرتبط به دانشگاه‌ها یا شرکت‌های بزرگ
  • جستجو در وب‌سایت‌های کاریابی کشور آلمان
  • مراجعه مداوم به تابلو اعلانات دانشگاه و شرکت کردن در تمام کنفرانس‌های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی
  • جستجو در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه فضاهایی که به کاریابی اختصاص داده شده‌اند، مانند لینکدین

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری آلمان

Convert Study Visa to Germany

آیا امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در آلمان وجود دارد؟ باید بگوییم که بله! اگر مشتاق گرفتن ویزای کار بعد از تحصیل در آلمان هستید، باید ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنید. برای این کار فقط کافی است که در زمان مناسب برای کاریابی در کشور آلمان اقدام کنید و پس از عقد قرارداد با کارفرمای آلمانی می‌توانید مدت اقامت خود را در این کشور افزایش دهید. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلمان می‌توانند به سه روش ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنند.

  1. کاریابی در آلمان و عقد قرارداد با شرکت‌های آلمانی
  2. شرکت در دوره آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung)
  3. دریافت جاب آفر یا پیشنهاد کار از سوی کارفرمای آلمانی و ارائه قرارداد به اداره مهاجرت

پیشنهاد مطالعه

فرصت‌های شغلی پس از تحصیل در آلمان

Career opportunities after studying in Germany

کار پس از تحصیل در آلمان، دغدغه دانشجویانی است که به قصد اخذ اقامت دائم به این کشور مهاجرت کرده‌اند. آلمان از نیروهای ماهر، مبتکر و متخصص با تحصیلات عالیه استقبال می‌کند و بازار کار رو به رشدی دارد. فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند برای یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود اقدام کنند. ازجمله بهترین موقعیت‌های شغلی که می‌توانید برای اقامت در آلمان در نظر داشته باشید، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • زمینه شغلی آموزش و تدریس با میانگین حقوق سالانه ۴۸ هزار یورو
  • زمینه شغلی فروش و بازاریابی با میانگین حقوق سالانه ۵۰ هزار یورو
  • زمینه شغلی اقتصاد و حسابداری با میانگین حقوق سالانه ۶۳ هزار یورو
  • مشاغل مربوط به مهندسی با حقوق سالانه ۵۱ هزار یورو
  • مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات (IT) با میانگین حقوق سالانه ۶۶ هزار یورو
  • مشاغل مربوط به پزشکی و پیراپزشکی با میانگین حقوق سالانه ۶۸ هزار یورو

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان

Documents required to obtain residency after studying in Germany

دانشجویان پس از اتمام تحصیلات و یافتن کار در آلمان می‌توانند ویزای کاری دریافت کنند و در این کشور بمانند. همچنین فارغ‌التحصیلان به مدت ۶ ماه می‌توانند ویزای یافتن کار در آلمان را دریافت کنند. مدارک لازم برای اخذ اقامت بعد از تحصیل در آلمان به شرایط فرد بستگی دارد؛ اما ارائه مدارک زیر به اداره کار و مهاجرت در آلمان ضروری است.

  • تکمیل فرم‌های مربوط به اخذ ویزا و رزرو وقت مصاحبه در اداره کار
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه
  • پاسپورت معتبر به‌همراه گواهینامه اقامت موقت در آلمان
  • ارائه مدرک زبان آلمانی معتبر حداقل در سطح B2
  • انجام معاینات پزشکی
  • مدارک مربوط به بیمه سلامت
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهد از پس هزینه‌های زندگی در آلمان برمی‌آیید

اقامت دائم چیست؟

What is Permanent Residency

اقامت در آلمان به دو نوع دائم و موقت تقسیم می‌شود. اقامت موقت درواقع همان ویزا و مجوز اقامت است که برای مهاجرت به این کشور دریافت می‌کنید؛ اما اقامت دائم برای افرادی است که چندین سال را با اقامت کاری یا تحصیلی در آلمان زندگی کرده‌اند و درحال‌حاضر به‌دنبال راهی برای ثبات و زندگی دائم در این کشور هستند. برای مثال، افرادی که با شهروند آلمانی ازدواج می‌کنند، افراد پناهنده که شرایط لازم را کسب کرده‌اند، افرادی که کسب‌وکار راه می‌اندازند و یا با شرکت‌های معتبر آلمانی همکاری بلندمدت دارند می‌توانند اقامت دائم آلمان را به‌دست بیاورند.

شرایط اقامت دائم در آلمان

Permanent Residency Requirements in Germany

برای گرفتن اقامت دائم آلمان، باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • حداقل ۵ سال در آلمان زندگی کرده باشید.
  • سطح زبان آلمانی شما حداقل A1 باشد.
  • حداقل ۶۰ ماه سابقه پرداخت بیمه بازنشستگی این کشور را داشته باشید.
  • تمکن مالی و توانایی تامین هزینه‌های زندگی در این کشور را داشته باشید.
  • دوره آموزشی ادغام (Integration Course) آموزش زبان و فرهنگ آلمانی را گذرانده باشید.
  • سوء‌پیشینیه نداشته باشید.
  • در صورت ازدواج با شهروند آلمانی، باید حداقل سابقه ۳ سال اقامت موقت آلمان را داشته باشید.

مزایای اخذ اقامت دائم در آلمان

Benefits of Permanent Residence in Germany

آلمان کشوری قانونمند است که سطح رفاه افراد آن در حد بسیار خوب و ایده‌آلی است. ازجمله مزایای اقامت آلمان؛ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • برخورداری از بیمه سلامت
  • ورود نسبتا آسان به بازار کار بعد از تحصیل در آلمان به‌دلیل نیاز به نیروهای متخصص و خلاق
  • اختلاف طبقاتی پایین و سطح رفاه خوب
  • امکانات حمل‌ونقل عمومی عالی
  • امکان راه‌اندازی کار و تجارت در آلمان
  • امکان زندگی و سفر در هر کشوری از اروپا
  • امکان تحصیل در تمام کشورهای اروپایی
  • امکان بهره‌مندی از خدمات بازنشستگی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی

نحوه تمدید مجوز اقامت پس از تحصیل در آلمان

How to extend your residence permit after studying in Germany

درصورتی‌که بخواهید مجوز اقامت موقت خود را در آلمان تمدید کنید، باید پیش از اتمام مدت‌زمان اقامت موقت خود، نسبت‌به تمدید آن اقدام کنید. نحوه تمدید مجوز به شرایط شما بستگی دارد. برای مثال، اگر در جستجوی کار هستید، تا ۱۸ ماه می‌توانید ویزای خود را تمدید کنید. همچنین اگر قصد ازدواج با یک فرد آلمانی را دارید و فعلا در مرحله نامزدی هستید، می‌توانید با ارائه مدارک مشابه ازدواج، مدت زمان اقامت در آلمان را تمدید کنید.

پیشنهاد مطالعه

جمع‌بندی

کشور آلمان به یک قطب مهاجرت برای نیروهای متخصص از سرتاسر دنیا تبدیل شده است. شرایط تحصیل و کار در این کشور برای افراد سخت‌کوش و خلاق بسیار عالی است. به شرط آن‌که در آموختن زبان آلمانی کوتاهی نکنید و پس از اتمام تحصیل در جستجوی یک کار مناسب باشید. در این مطلب از ویزایار سعی کردیم تمام شرایط اقامت پس از تحصیل در آلمان را به شما توضیح دهیم. اگر به اطلاعات بیشتری در زمینه مهاجرت به آلمان نیاز دارید، می‌توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید تا از مشاوره دقیق و کامل بهره‌مند شوید.

سوالات متداول شما درباره اقامت پس از تحصیل در آلمان:

پس اتمام تحصیل در آلمان می‌توانید به مدت ۱۸ ماه اقامت خود را تمدید کنید. در این مدت زمان باید کار پیدا کنید.

بله. می‌توانید در دوران تحصیل کار تمام وقت یا پاره‌وقت مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشید. همچنین در ترم آخر دانشگاه بهتر است دنبال پیدا کردن یک کار ثابت باشید تا ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنید.

خیر. در این مدت فقط باید کار مناسبی را پیدا کنید و قرارداد ببندید تا بتوانید ویزای کاری دریافت کنید.

خیر. برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های آلمان محدودیتی برای سن و سال دانشجویان ندارند. این کشور در اروپا به داشتن دانشجویان مسن (میانگین ۲۸ سال) معروف است.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
2 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات
مهسا زال
مهسا زال
2024/04/15 3:39 ب.ظ

سلام، میخواستم بپرسم برای رشته مهندسی عمران بورسیه تعلق میگیره و اینکه بعد از تحصیل چقدر شانس پیدا کردن کار در آلمان هست؟