لوگوی ویزایار

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

آلمان یکی‌از بهترین و موفق‌ترین کشورها برای تحصیل است‌ که شرایط بسیار خوبی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند. امکان تحصیل رایگان در آلمان یکی از مزیت‌هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت به این‌کشور وسوسه می‌کند؛ اما باید بدانید که برای بهره‌بردن از این مزیت باید شرایط لازم را در نظر داشته باشید.

آشنایی با شرایط تحصیل رایگان در آلمان

Getting to know the conditions of free education in Germany

آلمان یکی از کشورهایی است که از طریق سیستم آموزش عالی رایگان خود، فرصتی برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی فراهم کرده است تا به‌صورت رایگان در دانشگاه‌های عالی این کشور تحصیل کنند. در ادامه به شرایط تحصیل رایگان در آلمان می‌پردازیم:

1. شرایط مالی

یکی از شرایط اصلی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان، عدم پرداخت شهریه دانشگاه است. برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی که در دانشگاه‌های دولتی آلمان تحصیل می‌کنند، هزینه تحصیل به‌صورت کاملا رایگان است.

2. شرایط زبانی

برای تحصیل رایگان در آلمان دانشجویان باید از مهارت زبان آلمانی به‌اندازه کافی برخوردار باشند. برخی از دوره‌ها به‌ زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند؛ اما برای اکثر رشته‌ها نیاز به زبان آلمانی وجود دارد.

3. شرایط تحصیلی

داشتن مدرک تحصیلات دوره پیشین (مثلا دوره لیسانس) و معدل مناسب از جمله شرایط لازم برای ورود به دوره‌های تحصیلی در آلمان است.

4. شرایط محل زندگی

دانشجویان بین‌المللی باید قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود باشند؛ اما درصورت درخواست، می‌توانند از کمک‌هزینه‌های زندگی از طرف دولت یا دانشگاه استفاده کنند.

5. اخذ پذیرش تحصیلی

برای این‌که بتوانید به‌طور رایگان در دانشگاه‌ها و کالج‌های آلمان تحصیل کنید، باید موفق‌ به‌ دریافت پذیرش تحصیلی از آن‌ها شوید. به‌این‌منظور باید درخواست و مدارک تحصیلی خود را برای دانشگاه های دولتی این کشور ارسال کرده و منتظر تایید شوید.

6. اخذ ویزای تحصیلی آلمان

از دیگر شرایط تحصیل رایگان در آلمان دریافت ویزای تحصیلی و اخذ نامه از دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور است. مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان شامل پاسپورت با اعتبار حداقل 9 ماه و 2 کپی از آن، پذیرش تحصیلی، گواهی پایان دوره سه سال متوسطه، گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی، گواهی پایان دوره کارشناسی و یا کارشناسی‌ارشد، فرم پرشده درخواست ویزا، عکس رنگی پاسپورتی، شناسنامه، گواهی تمکن مالی، مدارک سوابق شغلی، مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، انگیزه‌نامه و زندگی‌نامه است.

مدارک تحصیلی شما باید به‌همراه ترجمه ارائه گردند. باتوجه به‌این شرایط، دانشجویان می‌توانند به‌صورت رایگان در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند و از فرصت‌های کم‌نظیر آموزش عالی در این کشور بهره‌مند شوند.

پیشنهاد مطالعه

Necessary things to study for free in Germany

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رایگان در آلمان

بهترین دانشگاه‌های آلمان
رتبه QS
Technical University of Munich
37
Ludwig-Maximilians-Universität München
54
Universität Heidelberg
87
Freie Universitaet Berlin
98
RWTH Aachen University
106
Karlsruhe Institute of Technology
119

فرآیند مشاوره در ویزایار

فرآیند دریافت مشاوره ویزایار

شرایط سنی برای تحصیل رایگان در آلمان

شرایط سنی برای تحصیل رایگان در آلمان باتوجه‌به هدفی که دارید متفاوت است. ازاین‌رو باید به‌طور کامل به‌آن‌ها پرداخت.

Age requirements for free education in Germany

1. شرایط سنی تحصیل در مدارس آلمان

در ابتدا باید گفت‌که افراد زیر 18سال در مدارس این‌ کشور تحصیل می‌کنند و شرایط سنی افراد باتوجه‌به نوع مدرسه مشخص می‌شود. دانش آموزان در آلمان دوره ابتدایی خود را از 6سالگی آغاز می‌کنند و در 18سالگی دوره دبیرستان آن‌ها به‌پایان می‌رسد. محدودیت سنی برای آغاز و پایان تحصیل در همه مدارس آلمان به‌طور یکسان است.

2. شرایط سنی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

دررابطه‌با شرایط سنی تحصیل در دانشگاه‌های رایگان آلمان باید گفت که حداقل 18سال مدنظر است. بابیانی‌ساده می‌توان گفت دانشجویانی که حداکثر 25سال دارند، واجد شرایط سنی تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی هستند؛ اما ناگفته نماند که این شرایط برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی تفاوت دارد. برای دانشجویانی که از 35سالگی گذر کرده‌اند، شرایط سنی تحصیل کارشناسی‌ارشد، مقداری سخت‌تر است. دانشجویان در بازه سنی 31 تا 45سال از شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان جهت تحصیل در مقطع دکترا برخوردار هستند.

پیشنهاد مطالعه

تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی

Free education in Germany in English

یکی از مزیت‌های تحصیل در آلمان این‌است‌که دانشجویان می‌توانند به زبان انگلیسی تحصیل کنند. درواقع شما می‌توانید بدون اینکه به زبان آلمانی مسلط باشید، تنها با تسلط‌بر زبان انگلیسی دوره تحصیلی خود را بگذرانید.

Free education in Germany in English

برای تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی باید مدارک تافل با حداقل نمره 71 و آیلتس حداقل با نمره 6.5 را ارائه دهید. گفتنی‌است‌که در این کشور حدود 116 دانشگاه وجود دارد که تمام دوره‌های آن‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. ازجمله دانشگاه‌ها برای تحصیل به زبان انگلیسی شامل دانشگاه هومبولت برلین، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه هامبورگ و دانشگاه فنی مونیخ می‌شوند.

Free study in Germany in German

تحصیل رایگان در آلمان به زبان آلمانی

قطعا اگر برای تحصیل در مقاطع مختلف تحقیق کرده‌باشید، نام کشور آلمان را مشاهده خواهید کرد. یکی از تصورات همه افراد این‌است‌ که ادامه تحصیل در این کشور فقط با زبان آلمانی امکان‌پذیر است. باید گفت علاوه‌بر زبان آلمانی، می‌توانید با زبان انگلیسی نیز تحصیل کنید؛ اما قطعا تحصیل با زبان آلمانی شرایط بهتری را برای شما ایجاد می‌کند؛ از طرفی اکثر دانشگاه‌های این کشور به زبان آلمانی فعالیت می‌کنند.

به زبان دیگر می‌توان گفت درصورتی که زبان آلمانی را آموخته باشید شانس بیشتری برای تحصیل رایگان در آلمان دارید. 

پیشنهاد مطالعه

تحصیل رایگان در کالج‌های آلمان

باید بیان‌کرد که کالج یک پل تحصیلی بین تحصیلات دبیرستان ایران و دانشگاه‌های آلمان محسوب می‌شود. درواقع دانشجویانی که دیپلم خود را از سایر کشورها دریافت کرده‌اند، معمولا باید دوره یک‌ساله کالج را پشت سر گذارند. پذیرش تحصیلی، قبولی در آزمون ورودی کالج (Aufnahmeprüfung) و آزمون نهایی کالج (Feststellungsprüfung) ازجمله شرایط تحصیل رایگان در آلمان و شرایط ورود به دانشگاه های این کشور هستند. شرکت در کالج های آلمان صرفا با اخذ ویزای تحصیلی امکان‌پذیر است.

تحصیل رایگان کارشناسی در آلمان

Free undergraduate studies in Germany

دوره کارشناسی در آلمان بین 6 الی 8 ترم بوده و برای دانشجویان آلمانی و بین‌المللی رایگان است. مدرک دیپلم (پیش‌دانشگاهی)، دانش زبان آلمانی حداقل سطح B1 و  درصورت نیاز شرکت در دوره یک ساله کالج ازجمله مدارک موردنیاز برای این دوره هستند. یادتان‌ باشد که معلومات زبان آلمانی برای دوره کارشناسی از شرایط الزامی است و بدون آن، درخواست پذیرش و ویزا امکان‌پذیر نیست.

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی نیز وجود دارد اما تعداد رشته هایی که در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند محدود می باشد.

تحصیل رایگان کارشناسی‌ ارشد در آلمان

Free master's studies in Germany

این دوره با توجه به رشته بین 1 الی 2 سال طول می‌کشد. امکان تحصیل رایگان در آلمان با زبان انگلیسی در این مقطع نیز وجود دارد. مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی، مدرک لیسانس، حداقل مدرک آیلتس ۶ و یا معادل آن در تافل درصورت تحصیل به زبان انگلیسی، مدرک زبان B1 آلمانی درصورت تحصیل به زبان آلمانی، مقاله و سابقه کار ازجمله مدارک موردنیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان هستند.

تحصیل رایگان دکترا در آلمان

مقطع دکتری در کشور آلمان طی یک دوره 2 تا 6ساله صورت می‌گیرد. این مقطع در اکثر دانشگاه‌های دولتی آلمان به‌طور رایگان است. در برخی از دانشگاه‌ها نیز می‌توانید با زبان‌ انگلیسی در این مقطع تحصیل کنید. مدرک فوق لیسانس معتبر، نمره مطلوب در آزمون‌های زبان، رزومه تحصیلی (C.V)، هدف‌نامه یا SOP، پروپوزال یا طرح تحقیقاتی و سوابق کاری و پژوهشی ازجمله مدارک برای تحصیل در مقطع دکترا هستند.

پیشنهاد مطالعه

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

Free medical education in Germany

می‌توان گفت تحصیل رایگان در آلمان در رشته پزشکی بسیار ایده‌آل است. اما برای تحصیل رایگان در این رشته می بایست زبان آلمانی را آموخته باشید. برای تحصیل در این رشته باید حداقل دیپلم ۱۲ساله از کشور خود داشته باشید. با توجه به این‌که دیپلم آلمان ۱۳ ساله است، یک سال نیز باید در کالج آلمان سپری کنید.

پیشنهاد مطالعه

تحصیل رایگان دندانپزشکی در آلمان

دندان‌پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در آلمان به حساب می آید. دانشگاه فرایبورگ آلمان یکی از دانشگاه‌های دولتی و موفق در رشته دندان‌پزشکی است که موفق به کسب رتبه 44 جهانی شده است. 

به‌طورکلی شرایط تحصیل رایگان دندان‌پزشکی در این کشور برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی وجود دارد. 

دانشگاه کلن، دانشگاه مانهایم، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه هومبولت برلین، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه آچن (RWTH) و دانشگاه آزاد برلین از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی هستند.

بورسیه جهت تحصیل رایگان در آلمان

Scholarship for free study in Germany

تحصیل رایگان در آلمان شامل بورسیه‌های مختلفی نیز می‌شود. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان‌به موارد زیر اشاره کرد:

اراسموس

برنامه بورسیه اراسموس یک بورسیه تحصیلی است که توسط اتحادیه اروپا تاسیس شده است و هدف آن افزایش همکاری‌های تحصیلی و فرهنگی بین کشورهای اروپایی است. بورسیه اراسموس به دانشجویان بین‌المللی فرصت می‌دهد تا به‌صورت رایگان در دانشگاه‌های برتر آلمان تحصیل کنند و تجربه آموزش عالی و فرهنگی را به‌دست‌آورند. مزایای بورسیه اراسموس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تحصیل رایگان؛
  • هزینه‌های زندگی؛
  • فرصت‌های آموزشی؛
  • تجربه فرهنگی.

به‌طورکلی بورسیه اراسموس آلمان یک فرصت عالی برای دانشجویان بین‌المللی است که به‌دنبال تحصیل رایگان و فرصت‌های آموزش عالی هستند. با استفاده از این بورسیه، دانشجویان می‌توانند به دوره‌های تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های برتر آلمان شامل شود و تجارب منحصربه‌فرد را تجربه کنند.

بورس تحصیلی DAAD

برنامه بورسیه DAAD (سرویس تبادل آکادمیک آلمان) یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین بورسیه‌های تحصیل رایگان در آلمان است که توسط دولت آلمان و سازمان‌های دیگر پشتیبانی می‌شود. این بورسیه به دانشجویان بین‌المللی فرصت می‌دهد تا در دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و مراکز آکادمیک در آلمان تحصیل کنند. برنامه بورسیه DAAD شامل بورسیه‌های مختلف مانند بورسیه‌های دکتری، بورسیه‌های پژوهشی، بورسیه‌های کوتاه‌مدت و… است که هدف آن افزایش همکاری‌های تحصیلی و پژوهشی بین کشورهای مختلف است.

بورسیه هاینریش بل

بورسیه هاینریش‌ بل یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در آلمان است که توسط بنیاد Heinrich Böll به افرادی که به‌توسعه پایدار و حقوق بشر علاقه‌مند هستند اختصاص داده می‌شود. این بورسیه به دانشجویان بین‌المللی فرصت می‌دهد تا در دانشگاه‌ها و موسسات آکادمیک در آلمان تحصیل کنند و تحقیقات خود را در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق بشر، توسعه پایدار، محیط‌زیست و جامعه‌شناسی ادامه دهند.

بورسیه هاینریش‌ بل عموما شامل هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های سفر و… می‌شود و به دانشجویان فرصت می‌دهد تا تحصیل رایگان در آلمان را در زمینه‌های موردعلاقه خود تجربه کنند. این بورسیه به دانشجویان با علاقه‌به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فرصت می‌دهد تا دیدگاه و دانش خود را گسترش داده و به تحقیقات خود ادامه دهند.

بورسیه فردریش ناومن آلمان

بورسیه فردریش ناومن (Friedrich Naumann) یکی از بورسیه‌های معروف در آلمان است که به‌نام فیلسوف، سیاست‌مدار و فعال حقوق بشر آلمانی، فردریش ناومن نام‌گذاری شده است. این بورسیه توسط بنیاد Friedrich Naumann برای افرادی که به تحقیقات و مطالعات در زمینه‌های سیاست، اقتصاد و جامعه‌شناسی علاقه‌مند هستند، اختصاص داده می‌شود. بورسیه فردریش ناومن به دانشجویان باعلاقه به مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فرصت می‌دهد تا دیدگاه خود را گسترش داده و به تحقیقات خود ادامه دهند.

بورسیه کنراد آدناور

بورسیه کنراد آدناور (Konrad Adenauer Scholarship) یک بورسیه تحصیل رایگان در آلمان است که به نام کنراد آدناور، یکی از سیاستمداران برجسته آلمان، نام‌گذاری شده است. این بورسیه توسط بنیاد Konrad Adenauer برای افرادی که به تحقیقات و مطالعات در زمینه‌های سیاست، اقتصاد و جامعه‌شناسی علاقه‌مند هستند، اختصاص داده می‌شود. بورسیه کنراد آدناور به علاقه‌مندان مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فرصت می‌دهد تا دیدگاه خود را گسترش دهند.

هزینه‌های جانبی تحصیل رایگان در آلمان

Additional costs of free education in Germany

این هزینه‌ها باتوجه‌به رشته و دانشگاه‌ها تعیین می‌شوند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

دانشگاه
هزینه
دانشگاه فنی مونیخ
127 یورو
دانشگاه LMU مونیخ
بسته به مقطع، حداکثر 1088 یورو
دانشگاه هایدلبرگ
1631 یورو به ازای هر ترم
دانشگاه شاریته برلین
بین 0 تا 46229 یورو (به ازای سال آکادمیک)
دانشگاه هومبولت آلمان
342 یورو
دانشگاه توبینگن آلمان
نهایتاً 3238 یورو
دانشگاه بن
نهایتاً 905 یورو به ازای هر ترم
دانشگاه فری برلین
1080 یورو
دانشگاه RWTH آخن
باتوجه‌به رشته – نهایتا 32000 یورو در سال
دانشگاه فریبورگ
1600 یورو به‌ازای هر ترم

وام‌های دانشجویی آلمان

German student loans

تحصیل رایگان در آلمان وام‌های دانشجویی را نیز به‌همراه دارد. ازجمله معروف‌ترین وام‌های دانشجویی آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وام BAFÖG

وام BAFÖG یک برنامه حمایت مالی دولتی در آلمان است که به دانشجویان و کسانی‌که در دوره‌های تحصیلی مختلف شرکت می‌کنند، ارائه می‌شود. این برنامه به دانشجویان کمک مالی برای هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های اجاره و… می‌دهد.

اهداف اصلی این برنامه عبارت‌اند از:

  • ارائه حمایت مالی به دانشجویان با درآمد کم و خانواده‌های کم‌درآمد؛
  • تشویق دانشجویان به پیگیری تحصیلات عالی و ادامه تحصیل در دوره‌های پسادکتری؛
  • افزایش فرصت‌های آموزش برای تمام افراد بدون توجه‌به وضعیت اقتصادی.

وام تحصیلی از اداره فدرال

وام تحصیل رایگان در آلمان از اداره فدرال آلمان یک برنامه حمایت مالی دولتی است که به دانشجویان و کسانی‌که در دوره‌های تحصیلی مختلف شرکت می‌کنند، ارائه می‌شود. این برنامه به دانشجویان کمک مالی برای هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های اجاره و… می‌دهد. این وام‌ به‌عنوان یک منبع مالی مهم برای دانشجویان در آلمان شناخته می‌شود و به‌آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند و به دنبال رشد و پیشرفت حرفه‌ای خود باشند.

وام دانشجویی KFW

وام KfW یک وام به‌نمایندگی از طرف بانک سرمایه‌گذاری و توسعه دولتی در آلمان است. این وام تا سقف 300 یورو تا 650یورو است که هر دو مستقل از درآمد دانشجو هستند.

وام دانشجویی اتحادیه‌های دانشجویی

اتحادیه‌های دانشجویی در آلمان اغلب به‌عنوان نهاد‌های نمایندگی دانشجویان شناخته می‌شوند که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فعالیت می‌کنند. این اتحادیه‌ها به دانشجویان خدمات مختلفی برای تحصیل رایگان در آلمان از جمله برگزاری رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، نظارت‌بر مسائل تحصیلی و تامین نیازهای مالی دانشجویان ارائه می‌دهند.

بسیاری از اتحادیه‌های دانشجویی در آلمان برنامه‌ها و وام‌های مالی برای دانشجویان ارائه می‌دهند. این وام‌ها ممکن است برای پوشش هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی یا هزینه‌های مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی اعطا شود.

وام‌های بنیادهای خصوصی

شاید برای‌تان جالب‌باشدکه بدانید می‌توان از موسسه‌های خصوصی نیز وام دریافت کرد. این موسسات به دانشجویان مختلف برای تامین هزینه‌های گوناگون باشرایط متفاوت وام ارائه می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه

مدارک لازم برای تحصیل رایگان در آلمان

Necessary documents for free study in Germany

تحصیل رایگان در آلمان یک فرصت بسیار ارزشمند برای دانشجویان خارجی است؛ اما برای‌این‌که بتوانید به‌این فرصت دست پیدا کنید، نیاز به مدارک مشخصی دارید. درادامه، به توضیح مدارک لازم برای تحصیل در آلمان می‌پردازیم:

  • بیمه‌نامه؛
  • توصیه‌نامه؛
  • گذرنامه و مدارک شناسایی؛
  • فرم‌های درخواست ویزای تحصیلی؛
  • اصل و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی؛
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مقصد؛
  • گواهی تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی؛
  • اصل و ترجمه رسمی ریزنمرات مقطع قبلی تحصیلی.

برای ورودبه دوره‌های تحصیلی در آلمان، شما باید دارای مدرک زبان معتبر با سطح B1 تا C1 باشید. اغلب دانشگاه‌های آلمان نیاز به مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی دارند. 

همچنین شما باید توانایی مالی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در آلمان را داشته باشید. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما نامه تضمین مالی یا سپرده وجه بخواهند. 

بسته‌به دوره تحصیلی و دانشگاه موردنظر، ممکن است به مدارک دیگری نظیر رزومه، توصیه‌نامه و یا سایر مدارک مرتبط با رشته تحصیلی نیاز داشته باشید.

اجازه کار هم‌زمان همراه با تحصیل در آلمان

Permit to work at the same time as studying in Germany

قطعاً برای دانشجویان خارجی مهم است که بتوانند هم‌زمان با تحصیل خود کار کنند تا از عهده مخارج خود بر آیند. ازاین‌رو اجازه کار هم‌زمان با تحصیل رایگان در آلمان یک موضوع مهم و جذاب برای دانشجویان خارجی در این کشور است. 

این امکان به دانشجویان اجازه می‌دهد که در حین تحصیل، به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت کار کنند و تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود را کسب کنند. درادامه به‌بررسی مزایا و شرایط اجازه کار هم‌زمان با تحصیل در آلمان می‌پردازیم:

  • تجربه کاری: این‌امکان به دانشجویان این‌فرصت را می‌دهد که در حین تحصیل، تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود را کسب کنند. این تجربه می‌تواند به‌آن‌ها در افزایش مهارت‌ها و تجربه‌های کاری کمک کند؛
  • درآمد مالی: اجازه کار هم‌زمان با تحصیل به دانشجویان این‌امکان را می‌دهد که درآمد مالی خود را افزایش دهند و هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را پوشش دهند؛
  • شبکه‌سازی: با کار در حین تحصیل در آلمان دانشجویان فرصت برقراری ارتباط‌با افراد و شرکت‌های مختلف را پیدا می‌کنند که ممکن است به آینده شغلی آن‌ها کمک کند.

شرایط و محدودیت‌های اجازه کار هم‌زمان همراه با تحصیل در آلمان

  • تعداد ساعات کار: دانشجویان بین‌المللی معمولاً حق دارند تا 20 ساعت در هفته کار کنند در حالی که در تعطیلات دانشگاه می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.
  • پایین‌بودن حقوق: حقوق کارگران دانشجو در آلمان بسیار پایین است و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای پوشش هزینه‌های زندگی خود نیاز به سایر منابع دارند.
  • محدودیت‌های زمانی: بعضی از برنامه‌های تحصیلی ممکن است دارای محدودیت‌های زمانی برای کار باشند؛ بنابراین دانشجو باید اطلاعات دقیق را از دفتر مهاجرت دانشگاه خود درخواست کند.
  • ضوابط قانونی: دانشجو باید قوانین و ضوابط مربوط به اجازه کار هم‌زمان با تحصیل را رعایت کند و هر گونه نقض قوانین قابل‌پیگیری قانونی است.

اجازه کار هم‌زمان با تحصیل رایگان در آلمان یک فرصت عالی برای دانشجویان خارجی در آلمان است؛ اما باید به شرایط و محدودیت‌های آن توجه داشت. بهتر است قبل از شروع به کار، با دفتر بین‌الملل دانشگاه خود مشورت کنید و قوانین و ضوابط مربوط به اجازه کار را به‌دقت بخوانید.

هزینه زندگی در آلمان

Cost of living in Germany 2024

هزینه تحصیل در آلمان رایگان است؛ یعنی دانشجو در طول دوره تحصیل هزینه‌ای بابت شهریه پرداخت نمی‌کند اما باید هزینه‌های زندگی در آلمان را پرداخت نماید. نکته قابل‌توجه این است که هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف آلمان، متفاوت است. به‌طور مثال هزینه‌های زندگی در مونیخ بیشتر از سایر شهرها است. به‌صورت میانگین باید بیان نمود که هزینه‌های زندگی یک دانشجو حدود 850 یورو در ماه است. بخش زیادی از این هزینه‌ها برای اجاره مسکن صرف می‌شود. زندگی در پانسیون‌های دانشجویی حدود 330 یورو را برای دانشجو به همراه دارد.

موارد
هزینه‌ها
لباس
42 یورو
کتاب و مطالعه
20 یورو
بیمه خدمات درمانی
80 یورو
رستوران و مواد غذایی
50 تا 150 یورو
امکانات تفریحی
12.00 تا 34.11 يورو
حمل‌ونقل ماهانه
30 تا 90 یورو در ماه
قبوض
237.01 یورو در ماه
اجاره‌خانه یک‌خوابه
627.79 تا 829.38 یورو در ماه

مزایای تحصیل در آلمان

Advantages of studying in Germany

تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان خارجی مزایای فراوانی دارد که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

  • آموزش باکیفیت: دانشگاه‌های آلمان به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شوند و ارائه آموزش در آن‌ها باکیفیت و عالی است. این کشور معروف‌به برنامه‌های تحصیلی عالی، اساتید برجسته و امکانات تحصیلی پیشرفته است؛
  • هزینه تحصیل: یکی از مزایای بزرگ تحصیل در آلمان، هزینه تحصیل مناسب یا حتی رایگان برای دانشجویان خارجی است. بسیاری از دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان به‌صورت رایگان ارائه می‌شوند و هزینه‌های زندگی نیز نسبتا مناسب است؛
  • فرصت‌های شغلی: آلمان یک بازار کار پویا و پرفرصت است و فارغ‌التحصیلان دارای فرصت‌های شغلی بسیار خوبی هستند. بعداز تحصیل، دانشجویان می‌توانند به‌راحتی شغل موردنظر خود را پیدا کنند. در حال حاضر آلمان نقطه مقصود بسیاری از کارجویان خارجی است؛
  • تجربه فرهنگی: تحصیل رایگان در آلمان فرصت بسیار خوبی برای تجربه فرهنگ و زندگی در یک کشور اروپایی پویا و پرتنوع است. دانشجویان خارجی می‌توانند با فرهنگ، زبان و سبک زندگی مختلف آشنا شوند و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را تجربه کنند؛
  • شبکه‌سازی: تحصیل در آلمان فرصت بسیار خوبی برای شبکه‌سازی و ارتباط‌با افراد و شرکت‌های مختلف است. دانشجویان ممکن است با افراد و شرکت‌های بین‌المللی در تماس باشند که می‌تواند به آینده شغلی آن‌ها کمک کند.

با توجه به‌این مزایا، تحصیل در آلمان یک فرصت بسیار ارزشمند برای دانشجویان خارجی است که ممکن است به‌آن‌ها کمک کند تا آینده شغلی و تحصیلات خود را بهبود بخشند.

جمع‌بندی

تحصیل رایگان در آلمان یکی از شگفت‌انگیز‌ترین و بهترین موقعیت‌های تحصیلی برای هر فردی محسوب می‌شود. این کشور با ارائه انواع بورسیه‌ها، ارائه وام‌های مختلف و ایجاد بستر بسیار خوبی برای تحصیل، یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل به‌شمار می‌آید.

مجموعه مهاجرتی ویزایار با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه مهاجرت به آلمان و با بهره مندی از وکلا و مشاورین مجرب، بهترین و سریع ترین مسیرهای مهاجرتی را در اختیار شما می گذارد. شما می توانید جهت تشکیل پرونده مهاجرتی، مشاوره، اخذ ویزا تحصیلی و… با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و با رزرو وقت مشاوره با متخصصین ما مشورت نمایید.

سوالات متداول شما درباره شرایط تحصیل رایگان در آلمان:

ازجمله سوالات متداول به شرح زیر است:

افراد متاهل بعد از دریافت ویزای تحصیلی در آلمان، می‌توانند همسر و فرزندان زیر 18سال خود را به‌عنوان همراه ببرند.

بله، امکان تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی از مقطع کارشناسی به بالا امکان پذیر است.

در حال حاضر هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان برای یک سال حدوداً مبلغ 11208 یورو می باشد.

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کالج در آلمان تنها در کالج های خصوصی امکان پذیر است و نیازمند پرداخت شهریه می باشد.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
4 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات
نیلوفر آزاد
نیلوفر آزاد
2024/04/15 3:49 ب.ظ

سلام وقت بخیر من تازه دیپلم گرفتم و رشتمم علوم انسانیه و میخوام در مقطع کارشناسی در المان تحصیل رایگان داشته باشم در رشته ی انسانی . میشه بفرمایید پله به پله چیکار باید کرد؟

زهرا حسینی
زهرا حسینی
2024/04/15 3:47 ب.ظ

سلام وقت بخیر، ببخشید من ساله یازدهم رشته ریاضی هستم و 17 سالمه
نمراتم همه بالای 18 هستن و مدرک ایلتس 6.5 هم دارم
با این شرایط ممکنه بعد از شرکت در کنکور بتونم در کشور المان به صورت رایگان تحصیل کنم ؟؟؟