لوگوی ویزایار

راهنمای استفاده از سیستم حمل و نقل درون شهری در آلمان

ترن، قطار خیابانی، اتوبوس، اوبان  (U-Bahn)، اس بان (S-Bahn)  و تاکسی از وسایل حمل و نقل درون شهری آلمان هستند. حمل و نقل عمومی در آلمان سیستمی پیشرفته و یکپارچه داشته و از دیسیپلین بسیار بالایی برخوردار است. از آنجایی که استفاده از حمل و نقل عمومی امری اجتناب‌ناپذیر در هر مقصد است، برای آشنایی با وسایلی مانند اوبان و اس بان در آلمان و نحوه استفاده از آن‌ها مطلب زیر را مطالعه کنید.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد مردم آلمان برای رفت و آمدهای روزانه از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. بدون هیچ تردیدی می‌توان گفت که پیشرفته بودن سیستم حمل و نقل درون شهری آلمان باعث استقبال شهروندان این کشور برای استفاده از وسایل رفت و آمد عمومی شده است.

انواع وسایل حمل و نقل درون شهری در آلمان، انواع بلیط‌های اتوبوس و مترو در آلمان، قیمت بلیط اتوبوس و مترو در آلمان و نحوه ارائه بلیط در آلمان موضوعاتی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه

انواع وسایل حمل و نقل درون شهری در آلمان

برای استفاده از وسایل حمل و نقل درون شهری در آلمان قبل از هر چیز باید بدانید که رفت و آمد در این کشور با کدام وسایل انجام شده و هر یک چه خدماتی را به شهروندان ارائه می‌دهند. پس از آن می‌توانید با توجه به مسیر و زمانی که در اختیار دارید وسیله مناسب را برای رفت و آمد انتخاب کنید.

انواع وسایل حمل و نقل درون شهری در آلمان

اوبان (U – Bahn):

معرفی وسایل رفت و آمد درون شهری را با اوبان که وسیله‌ای مانند مترو در ایران است آغاز می‌کنیم. اوبان یا به آلمانی U-Bahn مخفف کلمه Untergrundbahn به معنای قطار زیرزمینی است. مسیر این وسیله همانطور که از اسمش پیداست در زیر زمین می‌باشد.

خطوط اوبان‌ها بسیار گسترده بوده و بیشتر نقاط مهم شهر را پوشش می‌دهند. ایستگاه این قطارهای زیرزمینی با حرف U مشخص شده و در حومه‌های شهر به سطح زمین می‌آیند. اوبان‌ها (U-Bahn) بسته به محل ایستگاه هر 5 تا 15 دقیقه یکبار حرکت می‌کنند.

اس بان (S–Bahn):

اس بان (S–Bahn) در آلمان

اس بان مخفف کلمه Stadtschnellbahn است و می‌توان آن را معادل قطارهای سریع‌السیر در آلمان دانست. تفاوت قطار اس بان و او بان در سرعت حرکت آن‌ها می‌باشد. به عنوان مثال هر دو ایستگاه اوبان 1 ایستگاه اس بان است. از این رو افرادی که می‌خواهند زمان کمتری را در مسیر باشد از اس بان (S – Bahn) استفاده می‌کنند. ایستگاه‌های S – Bahn با علامت اختصاری S مشخص شده‌اند.

اوبان U-Bahn و اس بان S – Bahn وسیله‌های حمل و نقل درون شهری در آلمان هستند که بیشتر در شهرهای بزرگ این کشور مانند مونیخ و برلین فعالیت دارند و در شهرهای کوچکتر بیشتر از اتوبوس یا قطارهای خیابانی استفاده می‌شود.

قطار خیابانی یا ترم (Tram):

قطار خیابانی یا ترم (Tram) در آلمان

قطارهای خیابانی که در آلمان به آن ترم (Tram) می‌گویند وسیله‌هایی هستند که بر روی زمین حرکت می‌کنند. ترم‌های نیز مانند او بان در تمام نقاط اصلی شهر ایستگاه دارند اما سرعت حرکت اوبان (U-Bahn) سریعتر از ترم (Tram) می‌باشد. به طور مثال هر چهار ایستگاه ترم دو ایستگاه اوبان است.

اتوبوس:

سیستم حمل و نقل اتوبوس در آلمان

اتوبوس‌ها از وسایل حمل و نقل درون شهری در آلمان هستند که بر خلاف U-Bahn و S – Bahn نه فقط در شهرهای بزرگ بلکه در شهرهای کوچک و روستاها نیز دیده می‌شوند. خطوط اتوبوس به صورت گسترده در تمام نقاط شهر دیده شده و به صورت منظم سرویس‌دهی می‌کنند. بلیط ارزان، وجود ایستگاه‌هایی با فاصله کم و سرویس‌دهی عالی باعث شده بیشتر شهروندان آلمانی اتوبوس را برای رفت و آمد خود انتخاب کنند.

تاکسی:

سیستم حمل و نقل تاکسی در آلمان

تاکسی‌های خطی و اوبر Uber یا تاکسی اینترنتی از دیگر وسیله‌های حمل و نقل عمومی در آلمان هستند. هر چند که تاکسی‌ها در تمام خیابان‌های شهر دیده می‌شوند اما به علت هزینه بالا استفاده از تاکسی خیلی در آلمان مرسوم نیست و بیشتر شهروندان ترجیح می‌دهند  از مترو، قطار و اتوبوس استفاده کنند.

قیمت بلیط اتوبوس و مترو در آلمان

قیمت بلیط اتوبوس و مترو در آلمان

قیمت بلیط اوبان U – Bahn، اس بان S – Bahn، ترم Tram و اوتوبوس با توجه به سرویس‌دهی هر یک متفاوت می‌باشد اما می‌توان از یک بلیط برای استفاده از تمام سیستم حمل و نقل درون شهری آلمان استفاده کرد. در واقع هزینه‌ای که از شارژ بلیط کسر می‌شود با توجه به وسیله رفت و آمد شما متفاوت خواهد بود.

علاوه بر نوع وسیله نقلیه شهر نیز در تعیین قیمت بلیط تاثیر دارد. نرخ بلیط وسایل نقلیه عمومی آلمان در شهرهای کوچک ارزان‌تر از شهرهای بزرگ است.

بلیط‌ها در آلمان به صورت روزانه، هفتگی، 14 روزه دو ماهه، سالیانه و سفر کوتاه به فروش می‌رسند. یا به جای بلیط می‌توانید از کارت‌های مخصوص استفاده کنید. بر روی این کارت‌ها 10 یا 14 محل مهر وجود دارد که در هر بار استفاده از مترو درون دستگاه‌های مخصوص در ایستگاه قرار گرفته و ساعت و مسیر بر روی آن درج می‌شود.

بسیاری از شهروندان آلمانی که به صورت روزانه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند خرید بلیط‌های یکساله را ترجیح می‌دهند. با خرید این بلیط‌ها شما هزینه 10 ماه را پرداخت کرده و هزینه 2 ماه دیگر برایتان رایگان خواهد بود.

همان‌طور که در پاراگراف‌های قبل اشاره شد قیمت بلیط‌های وسایل حمل و نقل عمومی در آلمان در شهرهای مختلف متفاوت می‌باشد. اما در حالت کلی قیمت بلیط‌های ماهیانه درون شهری حدود 90 یورو، هفتگی حدود 18 یورو و روزانه حدود 9 یورو است. قیمت بلیط سفر کوتاه (این بلیط‌ها مخصوص سفرهایی ست که شخص مسیر کوتاهی را بدون پیاده شدن طی می‌کند) حدود 3 یورو می‌باشد.

قیمت بلیط‌‍‌های درون شهری در آلمان در سال دو بار و در هر دفعه از 10 تا 50 سنت افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت بلیط‌های سالیانه، ماهیانه، هفتگی، روزانه و … را شامل می‌شود.

نکته مهم دیگر اینکه چنانچه در آلمان مشغول به کار هستید می‌توانید از تسهیلات ویژه شرکت‌ها در ارتباط با هزینه رفت و آمد استفاده کنید. بدین صورت که برخی از شرکت‌ها نه تمام آن‌ها، با توجه به قوانین خود همه یا درصدی از هزینه رفت و آمد را به کارکندان پرداخت می‌کنند. کارمندان این شرکت‌ها مدارک وسیله‌ای را که برای رفت و آمد استفاده می‌کنند را به شرکت ارائه داده و بر طبق آن ماهیانه مبلغی را به عنواه هزینه رفت و آمد دریافت خواهند کرد.

هزینه بلیط‌ها در کشور آلمان برای بازنشستگاه و افرادی کم درآمد ( با ارائه مدارک) نیم بها می‌باشد.

نحوه ارائه بلیط مترو و اتوبوس در آلمان

نحوه ارائه بلیط مترو و اتوبوس در آلمان

سیستم حمل و نقل درون شهری در آلمان به گونه‌ ای است که شما نیازی به ارائه بلیط به شخص خاصی ندارید. در واقع مسافران بلیط خود را دستگاه‌های اتوماتی که در ایستگاه‌ها وجود دارند قرار داده و به اصطلاح مهر می‌کنند.

اما این بدان معنا نیست که افراد می‌توانند بدون بلیط از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. در واگن‌های مترو مامورینی وجود دارند که به صورت رندم  (تصادفی) بلیط‌های مسافران را چک می‌کنند و چنانچه شخصی بدون بلیط وارد مترو شده باشد با مبالغ سنگین (از 40 تا 80 یورو) جریمه خواهد شد. از این رو به ندرت افرادی پیدا می‌شوند که بدون بلیط از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

قوانین استفاده از اوتوبوس کمی با اوبان U – Bahn، اس بان S – Bahn و ترم Tram متفاوت است. مسافران می‌توانند هزینه بلیط اتوبوس را علاوه بر ارائه بلیط به صورت نقدی هم پرداخت کنند. بلیط‌های اتوبوس در مسیر و توسط مامور مخصوص این کار چک می‌شود.

چند نکته مهم

  • خرید بلیط‌های اوبان U – Bahn، اس بان S – Bahn و ترم Tram از طریق دستگاه‌های موجود در ایستگاه‌ها امکان‌پذیر است. این دستگاه‌ها چند زبانه هستند.
  • کرایه تاکسی‌های اینترنتی مانند Uber از تاکسی‌های خطی ارزان‌تر می‌باشد.
  • در شهرهای کوچک آلمان خطوط اوبان U – Bahn و اس بان S – Bahn وجود ندارد. وسایل حمل و نقل عمومی در این شهرها ترم Tram اتوبوس یا تاکسی می‌باشد.
  • قیمت بلیط وسایل حمل و نقل درون شهری در آلمان در هر شهر متفاوت است. مونیخ در این زمینه به عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای آلمان شناخته می‌شود.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
0 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات