لوگوی ویزایار

انواع خوابگاه و خانه در آلمان

موفق به دریافت اقامت و ویزای آلمان شده‌اید. حالا وقت آن رسیده تا مکانی را برای زندگی در آلمان اجاره کنید. این مرحله جز حساس‌ترین و البته شیرین‌ترین مرحله مهاجرت به آلمان است. کشور آلمان گزینه‌های متنوعی را برای اقامت در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد. از این رو شما این امکان را دارید تا با توجه به بودجه و انتظارات خود از محل اقامتتان گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

برای آشنایی با انواع خوابگاه و خانه در آلمان مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

چه افرادی که اقامت دائم آلمان را دریافت کرده‌اند و چه کسانی که برای یک پروژه کاری و به صورت موقت می‌خواهند در آلمان زندگی کنند باید مکانی را برای اقامت خود اجاره کنند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی درباره انواع خوابگاه و خانه در آلمان، همچنین وضعیت و شرایط اجاره خانه می‌تواند شما را در انتخاب بهترین و به‌صرفه‌ترین گزینه راهنمایی کند.

انواع خانه در آلمان

معرفی انواع خوابگاه و خانه در آلمان را با توضیحی مختصر درباره تفکیک خانه‌ها آغاز می‌کنیم. تعریف خانه‌های یک یا چند خوابه در این کشور با تعریفی که ما از خانه داریم متفاوت است.  درواقع خانه‌های یک خوابه در آلمان یک پذیرایی با فضای آشپزخانه، حمام و دستشویی را شامل می‌شود. بدین ترتیب خانه‌های دو اتاقه یک پذیرایی، یک اتاق، فضای آشپزخانه ، حمام و دستشویی دارند.

در ادامه با انوع خانه در آلمان آشنا می‌شویم.

انواع خانه و خوابگاه در آلمان

خانه‌های چند خوابه یا وگ (WG)

این خانه‌ها محیطی شبیه به خوابگاه‌های خصوصی در ایران دارند با این تفاوت که هیچ محدودیتی برای تردد و … وجود ندارد.

وگ‌ها آپارتمان‌های 3 یا 4 خوابه با متراژهای متفاوت هستند. در این آپارتمان‌ها هر اتاق به یک نفر تعلق دارد اما ساکنین به صورت مشترک از سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می‌کنند.

اجاره وگ در هر کدام از شهرهای آلمان متفاوت است. اما به طور کلی اجاره اتاق در شهرهای کوچک حدود حدود 200 و در شهرهای بزرگ‌تر 300 تا400 یورو در ماه می‌باشد.

خانه‌های یک خوابه (Einzel Zimmer)

اجاره وگ wg در آلمان

خانه‌‍‌های یک خوابه از انواع خوابگاه و خانه در آلمان هستند که بیشتر در تملک شرکت‌ها و افراد (به جای دولت آلمان) قرار دارند. این خانه‌ها را می‌توان به سوییت تشبیه کرد. اتاق‌های کوچکی که یک فضای نشیمن و آشپزخانه را در خود دارند و به صورت چند سوییت جداگانه در کنار هم قرار گرفته‌اند.ساکنان این سوییت‌ها می‌توانند با پرداخت هزینه از خشکشویی‌های موجود در فضای عمومی استفاده کنند.

هزینه اجاره خانه‌های تک خوابه از وگ‌ها بیشتر است.

آپارتمان‌های مستقل (Wohnung)

اجاره خانه یک خوابه در آلمان

متراژ این آپارتمان‌ها با توجه به تعداد اتاق‌ها متفاوت است و همانطور که در ابتدای مطلب گفته شده تعداد خواب‌های هر آپارتمان با تصور ما فرق دارد. به عنوان مثال آپارتمان‌های 3 خوابه یک فضای پذیرایی و دو خواب را شامل می‌شوند.

مزیت آپارتمان‌های مستقل در داشتن تمام امکانات یک خانه کامل مانند ماشین لباسشویی و … می‌باشد. اجاره بالای این آپارتمان‌ها باعث شده تا بیشتر افراد با حقوق بالای 4000 یورو در ماه توانایی پرداخت مخارج زندگی در آن را داشته باشند.

آپارتمان‌های مبله، نیمه مبله و غیرمبله (Mobliert / Teilmoblirt / Nicht mobliert)

اجاره خانه مستقل در آلمان

این آپارتمان‌ها 3 گروه از انواع خوابگاه و خانه در آلمان می‌باشند. تفاوت این آپارتمان‌ها همانطور که از اسمشان پیداست در تجهیزات و وسایل خانه می‌باشد. آپارتمان‌های مبله تمام امکانات لازم برای یک خانه از جمله تختخواب، کمد، میز نهارخوری، فرش، میز تحریر، لباسشویی و … را دارند. اما در آپارتمان‌ نیمه مبله تنها وسایل ضروری مانند تختخواب، کابینت و … تعبیه شده  و خرید دیگر وسایل به عهده مستاجر می‌باشد.

آپارتمان‌های غیرمبله خانه‌هایی هستند که هیچکدام از امکانات رفاهی را ندارند و تمام وسایل باید توسط مستاجر تهیه شود. در برخی از این آپارتمان‌ها حتی کابینت نیز نصب نشده و مستاجر می‌تواند با اجازه صاحبخانه کمد یا کابینت را در محل‌های مجاز نصب کند.

دقت داشته باشید که در صورت اجاره آپارتمان‌های مبله و نیمه مبله، قبل از قرارداد تمام وسیله‌های خانه را چک کرده و درصورت شکستگی یا مشاهده هر ایراد دیگر آن را به صاحبخانه اطلاع دهید. در غیر اینصورت صاحبخانه می‌تواند پس از اتمام قرارداد از شما خسارت دریافت کند.

خانه‌های دولتی یا ارزان قیمت (Wohnberechtigungsschein)

به این خانه‌ها سوسیالی نیز می‌گویند. در واقع واژه Wohnberechtigungsschein مخفف WBS و به معنای گواهی استفاده از خانه‌های ارزان قیمت است.

WBS از انواع خوابگاه و خانه در آلمان هستند که تدبیر دولت آلمان برای کم کردن مخارج افرادی که توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند محسوب می‌شوند. بر طبق قانون، دولت آلمان با پرداخت مبلغی به صورت وام به افراد صاحبخانه از آن‌ها می‌خواهد تا آپارتمان‌های خود را با اجاره پایین‌تر در اختیار افراد کم بضاعت قرار دهند.

تمام افرادی که درآمد آن‌ها کمتر از حد مشخص شده است، افرادی که از کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند، افراد دارای ویزای کار، دانشجویان و مهاجرانی که دارای اقامت قانونی یکساله هستند می‌توانند برای اقامت در خانه‌های ارزان قیمت دولتی درخواست دهند. البته مبلغ اجاره‌ای که برای ساکنان خانه‌های WBS در نظر گرفته شده با توجه به شرایط هر ایالت متفاوت است. اما در حالت کلی این مبلغ بسیار کمتر از اجاره آپارتمان‌های خصوصی می‌باشد.

آپارتمان‌های WBS به صورت یک خوابه و چند خوابه طراحی شده‌ و دارای سرویس بهداشتی و آشپزخانه می‌باشند. طبق قوانین خانه‌های دولتی افرادی که تنها زندگی می‌کنند می‌توانند برای خانه‌های یک خوابه و سایر خانواده‌ها نیز با توجه به جمعیتشان می‌توانند برای اقامت در آپارتمان‌های چند خوابه تقاضا دهند.

خوابگاه‌های دانشجویی در آلمان

خانه ها و خوابگاه های دولتی در آلمان

دانشجویان انواع خوابگاه و خانه در آلمان را برای اقامت می‌توانند انتخاب کنند. Student Union halls of residence به معنای خوابگاه دانشجویی بهترین و به‌صرفه‌ترین محل اقامت برای دانشجویان بین المللی است که تحصیل در آلمان را انتخاب نموده اند.

Student Union halls of residence توسط کمیته‌های خودگردان دانشجویی اداره شده و دانشجویان می‌توانند پس از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان با مراجعه به وبسایت انجمن‌های دانشجویی فرم‌های مورد نظر را پر کرده و برای درخواست خوابگاه اقدام کنند.

خوابگاه‌های دانشجویی معمولا در نزدیک ساختمان دانشگاه قرار گرفته و اجاره‌های کمتری به نسبت خانه‌ دارند. به طور متوسط هر دانشجو ماهیانه مبلغ 290 یورو را بابت اجاره خوابگاه پرداخت می‌کند.

خوابگاه‌های آلمان به انواع تک اتاق، اتاق‌های مشترک، خانه‌های مجردی و خانه‌هتی متاهلی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر دانشجو می‌تواند با توجه به بودجه‌ای که دارد برای اقامت در یکی از اتاق‌ها درخواست دهد.

افرادی که زندگی در خانه‌های مستقل را به خوابگاه ترجیح می‌دهند می‌توانند با توجه به شرایط خود آپارتمان‌های مستقلی را  که در قسمت انواع خانه‌های آلمان ذکر شد برای اقامت خود در آلمان انتخاب کنند.

پیشنهاد مطالعه

مدارک و شرایط اجاره انواع خوابگاه و خانه در آلمان

هر کدام از انواع خوابگاه و خانه در آلمان شرایط خاص خود را برای اجاره دارند. بر طبق این اصل دانشجویان بایستی برای اقامت در خوابگاه ابتدا از دانشگاه مورد نظرشان پذیرش داشته و پس از طی مراحل زیر می‌توانند اقامت در خوابگاه را دریافت کنند.

  • درخواست آنلاین در وبسایت انجمن دانشجویی دانشگاه شهر مورد نظر
  • دریافت ایمیل مبنی بر پذیرفته شدن درخواست خوابگاه توسز موسسه مربوطه
  • ارائه مدارک پذیرش دانشگاه در مدت زمان تعیین شده
  • دریافت ایمیل جهت تایید ثبت نام و منتظر ماندن (4 الی 8 هفته) برای تعیین محل خوابگاه
  • دریافت ایمیل محل خوابگاه تعیین شده شامل شرایط اقامت در خوابگاه و مبلغ اجاره

شرایط درخواست جهت اقامت در خانه‌های ارزان یا WBS

مدارک مورد نیاز برای اجاره انواع خوابگاه و خانه در آلمان

افرادی که می‌خواهند جهت اقامت در خانه‌های ارزان یا WBS درخواست دهند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • پاسپورت و اقامت (حداقل یکساله) برای مهاجران
  • ارائه گواهی ازدواج برای افراد متاهل
  • گواهی تعداد فرزندان
  • ارائه نامه درآمد ماهیانه
  • ارائه نامه هزینه‌های ماهانه
  • ارائه پرینت حساب بانکی و موجودی
  • ارائه مدارک ثبت محل اقامت در آلمان

مدارک لازم جهت اجاره خانه توسط افراد شاغل

اجاره خانه و خوابگاه ارزان در آلمان

افراد شاغل با میزان درآمد کافی بایستی مدارک زیر را جهت اجاره کردن خانه ارائه دهند:

  • کپی پاسپورت یا کارت اقامت (برای مهاجران)
  • ارائه مدرک مبنی بر عدم بدهی اجاره قبلی
  • کپی شناسنامه
  • ارائه فیش حقوقی
  • گواهی معتبر پس انداز
  • ارائه نامه عدم قرضدار بودن از اداره شوفا
  • گواهی تاریخچه اعتبار
  • ضامنی که در صورت ناتوانی شخص از پرداخت اجاره، بتواند مبلغ اجاره را پرداخت کند.

چگونه در آلمان خانه اجاره کنیم؟

چگونه در آلمان خانه اجاره کنیم؟

همانطور که در ایران برای اجاره خانه به دفتر مشاوره املاک یا وبسایت‌های ویژه اجاره خانه مراجعه می‌کنیم. برای اجاره انواع خوابگاه و خانه در آلمان نیز راه‌های مختلفی را پیش رو داریم.

وبسایت‌های املاک از جمله Immonet  ،Ebay Kleinanzeigen، Immobilienscout24 برای اجاره خانه و وبسایت WG-gesucht برای اجاره اتاق‌های مشترک، مطالعه آگهی مربوط به املاک در روزنامه‌های محلی، مراجعه به موسسه مسئول مسکن اجتماعی با عنوان GWG Gesellschaft für Wohnungs – und Gewerbebau برای افراد کم‌درآمد، مهاجران تازه وارد و افراد بی درآمد و در نهایت مراجعه حضوری به دفاتر مشاوره املاک از راه‌های یافتن خانه در کشور آلمان هستند.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
3 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات
fahiza
fahiza
2024/04/05 4:20 ق.ظ

پذیرایی از مهمان زیاد در آیم برای صاحب خانه مشکل ایجاد نمیکند

حسن
حسن
2022/04/01 9:27 ب.ظ

سلام درخواست اجاره آپارتمان در برلین دارم ممنون می شوم راهنمایی فرمایید