لوگوی ویزایار

کیفیت زندگی مهاجران در آلمان

آلمان انتخاب بسیاری از افراد برای مهاجرت، کار و زندگی است. چه چیز این کشور را تا این اندازه برای مهاجران جذاب و خواستنی می‌کند؟ کیفیت زندگی مهاجران در آلمان در سطح مردم این کشور است؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که زندگی شما به‌عنوان مهاجر در آلمان از چه سطح کیفیتی برخوردار است؟

مسئله نژادپرستی در آلمان و برخورد مردم این کشور با مهاجران دغدغه بسیاری از افرادی است که آلمان را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند. اما این فقط یک طرف ماجراست، سؤال اصلی اینجاست که این مسئله توانسته زندگی مهاجران در آلمان را تحت تأثیر قرار دهد یا مهاجران نیز از حقوق برابر با آلمانی‌ها برخوردار هستند؟

تأثیر نژادپرستی بر کیفیت زندگی مهاجران در آلمان

به عقیده بسیاری آلمان‌ها مردمی نژادپرست هستند و به‌ندرت با افراد مهاجر (غیر آلمانی‌هایی که تابعیت این کشور را دریافت کرده‌اند) ارتباط برقرار می‌کند. هرچند که این مسئله در سال‌های اخیر بسیار کم‌رنگ‌تر شده اما همچنان بسیاری از مهاجران را نگران می‌کند.

اما خبر خوب اینکه مسئله نژادپرستی کوچک‌ترین تأثیری در سطح کیفی زندگی مهاجران در آلمان ندارد. تمامی افرادی که تابعیت این کشور را دارند می‌توانند به کار مشغول شده و از تمام حقوق شهروندی برخوردار باشند.

هیچ محدودیت شغلی برای مهاجران وجود ندارد و کارفرمایان افراد را نه برحسب ملیت اصلی بلکه باتوجه‌به تخصص و توانایی‌هایشان استخدام می‌کنند. حقوق مهاجران دقیقاً مطابق با قوانین وزارت کار آلمان و باتوجه‌به سابقه کار، میزان تحصیلات، حرفه و … پرداخت می‌شود. همچنین مهاجران می‌توانند از حقوق بیمه مانند آلمان‌ها بهره‌مند شوند.

پیشنهاد مطالعه

تاثیر نژادپرستی بر زندگی مهاجران

بااین‌وصف کیفیت ز‌ندگی مهاجران در آلمان را نه نژادپرستی بلکه میزان توانایی‌های هر فرد تعیین می‌کند. شما با هر تخصصی که داشته باشید می‌توانید در جای مناسب خود استخدام شده و حقوقی مشابه با آلمان‌ها دریافت کنید. چه بسا که به دلیل پیر بودن جمعیت کشور آلمان بازار کار این کشور بیشتر موفقیت خود را مدیون مهاجران می‌باشد.

در ادامه مزایای زندگی در آلمان برای مهاجران و معایب آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای زندگی در آلمان برای مهاجران

کشور آلمان دارای بهترین موقعیت از لحاظ جغرافیایی، آب‌وهوایی، تفریحی، زندگی و کار در میان کشورهای اروپایی است. مردم این کشور از سطح بالای زندگی برخوردار بوده و میزان درآمدشان با هزینه‌های زندگی تطبیق دارد. 

کیفیت زندگی مهاجران در آلمان

این میزان از کیفیت، زندگی مهاجران در آلمان را نیز تحت تأثیر قرار داده و در ردیفی مشابه با خود آلمان‌ها قرار می‌دهد. مهاجران در آلمان از مزایای زیر برخوردار هستند:

بیمه درمانی:

قرارگرفتن تحت پوشش بیمه درمانی در آلمان برای تمام کسانی که تابعیت این کشور را دارند ضروری است. سیستم درمانی در آلمان بهترین و عالی‌ترین سطح از خدمات خود را در قالب بیمه در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

تحصیلات در آلمان:

تمامی شهروندان آلمان می‌توانند در تمام مقاطع به تحصیلات خود به‌صورت رایگان ادامه دهند. شرایط تحصیلی برای مهاجران و غیر مهاجران کاملاً یکسان است.

امکان آموزش رایگان برای مهاجران:

مهاجران می‌توانند به‌صورت رایگان در دوره‌های آموزشی زبان آلمانی شرکت کنند.

موقعیت‌های شغلی بی‌پایان برای هر حرفه و تخصص:

تمامی افراد با مراجعه به مؤسسات کاریابی می‌توانند رزومه خود را پرکرده و در حرفه‌ای که تخصص دارند مشغول به کار شوند.

حقوق ماهیانه برای مادران:

مادرانی که تابعیت کشور آلمان را دارند تا زمان رسیدن فرزندان به 18 ماهگی (برای هر فرزند) به‌صورت ماهیانه از دولت حقوق دریافت می‌کنند.

معایب زندگی در آلمان برای مهاجران

زندگی مهاجران در آلمان پس از دریافت اقامت این کشور طبق یک روال ثابت پیش می‌رود. هرچند که کیفیت زندگی در آلمان از سطح بسیار بالایی برخوردار است اما برای شما به‌عنوان مهاجر ممکن است با کمی احساس غریبی همراه باشد.

معایب و مشکلات زندگی مهاجران در آلمان

در مجموع معایب زندگی در آلمان بسیار کمتر از محاسن آن بوده و موارد زیر را شامل می‌شود:

پیداکردن دوست آلمانی برای مهاجران دشوار است

آلمان‌ها به دلیل خصوصیات اخلاقی که دارند به‌سختی با مهاجران ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع بیشتر دوستی‌ها در این کشور از دوران پیش‌دبستانی و دبستان شکل می‌گیرد به همین دلیل افرادی که در بزرگسالی به این کشور مهاجرت می‌کنند بیشتر با مهاجران سایر کشورها ارتباط می‌گیرند تا آلمان‌ها. البته درصورتی‌که بتوانید اعتماد یک آلمانی را به دست آورید رابطه‌ای مستحکم خواهید داشت.

یافتن شغل برای افرادی که به زبان آلمانی تسلط ندارند دشوار است

اگر آلمان را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید لازم است بدانید که هرچند که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، برای پیداکردن کار در آلمان مدرک زبان آلمانی و تسلط نسبی به این زبان را احتیاج خواهید داشت.

فرصت شما برای خرید محدود است

در ایران مراکز خرید تا ساعت 10 شب و سوپرمارکت‌ها تا نیمه‌های شب فعالیت می‌کنند اما در آلمان مدت زمانی زیادی را برای خرید در اختیار ندارید. ساعت کاری فروشگاه‌های این کشور 9 صبح تا 7 شب است و یکشنبه‌ها نیز تمام فروشگاه‌ها بسته هستند. ازاین‌رو شما زمان محدودی را برای خرید در اختیار دارید.

مبلغ مالیات در آلمان بالا است

در آلمان هر درآمدی که داشته باشید مالیات از آن کسر می‌شود. البته مبلغ مالیات‌ها به میزان درآمد بستگی داشته و در نهایت میزان درآمد با هزینه‌ها مطابقت دارد.

پیشنهاد مطالعه

ارزان‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی مهاجران

هزینه‌های زندگی مانند کرایه خانه، حمل‌ونقل و … در شهرهای مختلف آلمان با یکدیگر متفاوت است. تفاوت هزینه‌ها در مناطق مختلف یک کشور را در ایران نیز شاهد هستیم. به‌عنوان‌مثال هزینه‌های زندگی در شهرهایی مانند همدان، اردبیل و … بسیار ارزان‌تر از تهران یا اصفهان است. اما در آلمان چنانچه هزینه‌های زندگی در برخی از شهرها بالا باشد به همان میزان حقوق‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

هزینه زندگی در آلمان برای مهاجران

هزینه زندگی در لایپزیگ:

لایپزیگ از شهرهای ایالت فدرال زاکسن است و هزینه‌های زندگی در آن نسبت به شهرهای بزرگ آلمان بسیار پایین‌تر است. افراد با 1000 یورو در ماه می‌توانند تمام هزینه‌های زندگی مانند اجاره، آب، برق، گاز و … را پرداخت کرده و زندگی نرمالی را داشته باشند.

هزینه زندگی در لایپزیگ

هزینه‌های زندگی در برمن:

برمن از دیگر شهرهای آلمان می‌باشد که با هزینه‌های پایین موردتوجه مهاجران قرار گرفته است. این شهر در مرکز ایالت برمن قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و فرهنگی آلمان به شما می‌رود.

هزینه زندگی مهاجران در برمن

بوخوم، سیگن، اسنابروک، کیل و یِنا از دیگر شهرهای ارزان برای زندگی مهاجران در آلمان هستند. ارزان بودن هزینه‌های زندگی در این شهرها باعث شده تا بیشتر دانشجویان و مهاجران این مناطق را برای زندگی انتخاب کنند.

پیشنهاد مطالعه

گران‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی مهاجران

هرچند که آلمان جز کشورهای گران اروپایی از نظر هزینه به شمار نمی‌رود اما همان‌طور که در پاراگراف قبل اشاره کردیم هزینه زندگی در برخی از شهرهای آن بالاتر از دیگر مناطق می‌باشد. در ادامه لیستی از شهرهای گران برای زندگی مهاجران در آلمان را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، دوسلدورف و بن از شهرهای گران آلمان برای زندگی هستند. هزینه اجاره خانه، حمل‌ونقل، قیمت متراژ خانه و … در این شهرها بالاتر از سایر شهرهای آلمان می‌باشد. اما به همین نسبت میزان حقوق و درآمد افراد در این مناطق بالاتر می‌رود.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
0 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات