لوگوی ویزایار

کار دانشجویی در آلمان

بیش از دو سوم از دانشجویان در آلمان هم‌زمان با تحصیل کار می‌کنند! این آماری است که از طرف مؤسسات دانشگاهی آلمان منتشر شده است. اما ازآنجایی‌که شرایط کار دانشجویی در آلمان برای دانشجویان با تابعیت این کشور و سایر افراد یکسان نیست، این مطلب را به بررسی کار پاره‌وقت حین تحصیل در آلمان و شرایط آن اختصاص خواهیم داد.

به تمام دانشجویان در آلمان اجازه کار در حین تحصیل داده می‌شود. اما انجام کارهای دانشجویی نیز مانند سایر مسائل در کشور آلمان قوانین و لایحه‌های خاص خود را دارد که دانشجویان ملزم به رعایت آن هستند. اگر شما هم جز افرادی هستید که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارید، با خواندن مطلب شرایط کار دانشجویی در آلمان پاسخ بسیاری از سؤالات خود را دریافت می‌کنید.

شرایط کار دانشجویی در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان برای دانشجویان این کشور و کسانی که تابعیت اروپایی دارند با دانشجویان غیراروپایی از جمله ایرانیان متفاوت است. برطبق قوانین مصوب آلمان دانشجویان غیراروپایی (به جز افرادی که تابعیت EEA را دارند) اجازه دارند 140 روز در سال را به کار تمام‌وقت یا 280 روز در سال را به کار نیمه‌وقت مشغول باشند.

 تعداد ساعات کاری مجاز، ایام تعطیلات رسمی و روزهای پایانی هفته را شامل نمی‌شود. در واقع کار در روزهای تعطیل جز 140 روز به شمار نیامده و حقوقی بابت آن پرداخت نخواهد شد.

انجام 140 روزکار تمام‌وقت یا 280 روزکار نیمه‌وقت برای دانشجویان ایرانی بدون کسب مجوز از وزارت کار آلمان مجاز است اما چنانچه روزهای کاری بیش از این باشد، دانشجویان باید با مجوز لازم را از مؤسسات کاریابی آلمان دریافت کنند. در غیر این صورت شامل لیست سیاه کار در آلمان شده و در صورت اطلاع اداره مالیات با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد.

چند نکته مهم:

  • دانشجویانی که شغل آکادمیک دارند، چنانچه انجام کار تداخلی در تحصیل آن‌ها ایجاد نکند می‌توانند مجوزهای لازم را از بخش متقاضیان غیر آلمانی کار دریافت کرده و به‌صورت نامحدود کار کنند.
  • کارهایی که برای دانشجویان آلمانی کارآموزی محسوب می‌شود، برای دانشجویان غیر آلمانی جز 140 روز کار مجاز به شمار می‌رود.
  • چنانچه دانشجویان غیر آلمانی روزهای کاری مجاز را پر کرده باشند برای کارآموزی باید مجوزهای لازم را از مؤسسات کاریابی دریافت کنند. اما درصورتی‌که دوره‌های کارآموزی جز واحدهای درسی به شما آید، دیگر نیازی به دریافت مجوز نیست.
  • بعد از اتمام دوره تحصیل و در بازار کار، شرایط کاری برای تمام افراد یکسان خواهد بود.

درآمد شغل های دانشجویی در آلمان

درآمد شغل های دانشجویی در آلمان

حقوق‌های پرداختی مانند شرایط کار دانشجویی در آلمان قوانین خاص خود را داشته و باتوجه‌به نوع شغل متفاوت است اما در حالت کلی حداقل دستمزد 13 یورو در ساعت می‌باشد. یعنی چنانچه دانشجویان فقط 2 روز در هفته را به کار مشغول باشند می‌توانند به‌راحتی هزینه‌های تحصیل خود را تأمین کنند.

البته همان‌طور که اشاره شد مبلغ 13 یورو در ساعت حداقل مبلغی است که در نظر گرفته شده است و این مبلغ برای دانشجویان شهرهای بزرگ مانند مونیخ، هامبورگ و دستیاران علمی و تولید افزوده خواهد شد.

استخدام دانشجویان به‌عنوان نیروی کار هم برای دانشجو و هم برای کارفرما بسیار به‌صرفه است چرا که دانشجویان می‌توانند هزینه تحصیل خود را تامین کنند و ازآنجایی‌که حقوق افراد دانشجو پایین‌تر از فارغ‌التحصیلان است، کارفرما می‌تواند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. علاوه بر این کارفرمایان از پرداخت بیمه کارکنان دانشجو معاف هستند.

دانشجویان باید مالیات پرداخت کنند؟

دانشجویان باید مالیات پرداخت کنند؟

پرداخت یا عدم پرداخت مالیات یکی از مهم‌ترین مواردی است که در بحث شرایط کار دانشجویی در آلمان باید مورد بررسی قرار گیرد. باتوجه‌به میزان حقوق تعیین شده برای دانشجویان میزان درآمد هر دانشجو در ماه بین 900 تا 1050 یورو و در سال حدود 12000 یورو است. دانشجویانی که حقوق آن‌ها از مقدار مشخص شده تجاوز نکند از پرداخت مالیات معاف هستند.

چنانچه درآمد ماهیانه دانشجویان بیش از 909 یورو (سالیانه 10908) باشد برطبق قوانین آلمان ملزم به پرداخت مالیات خواهند شد. (مالیات در نظر گرفته شده برای دانشجویان کمتر از سایر افراد می‌باشد) بدین صورت که تمام افراد مشغول به کار در آلمان یک شماره مالیاتی دارند که برطبق آن درآمد آن‌ها مورد بررسی قرار داده شده و مالیات‌های لازم از درآمد کسر می‌شود. البته همان‌طور که گفته شد کارهای دانشجویی به جز در مواردی که درآمد بیش از حد تعیین شده باشد شامل مالیات نخواهد شد.

برگشت مالیات از دیگر قوانین کاری در آلمان است. بدین صورت که اگر درآمد افراد کمتر از مقدار معینی در سال باشد، شخص می‌تواند با پرکردن فرم‌های مربوطه (فرم بازگشت از مالیات) مالیات‌های کسر شده را به‌حساب خود بازگرداند.

انواع کار دانشجویی در آلمان

انواع کار دانشجویی در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان باتوجه‌به نوع شغل نیز متفاوت است. در واقع کارهای دانشجویی را به شغل‌های داخل دانشگاه و شغل‌های خارج از دانشگاه می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

1. شغل‌های دانشجویی داخل دانشگاه

شغل‌های داخل دانشگاه همان‌طور که از عنوانش پیداست کارهای داخل محوطه دانشکده را شامل شده و طرفداران بیشتر دارد. در ادامه به معرفی این شغل‌ها می‌پردازیم:

  • دستیار علمی: دستیاران علمی به استادان برای تکمیل مقاله‌های خود کمک می‌کنند. در این کار استادان مقاله‌های کوچکی را به دانشجویان واگذار کرده و مدت‌زمان مشخصی را برای تحویل آن مشخص می‌کنند. حقوق دستیاران علمی بین 13 تا 16 یورو در ساعت است. همچنین تهیه مقاله برای استادان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیز مؤثر است.
  • ناظر کتابخانه (حقوق بین 13 تا 16 یورو در ساعت)
  • مشاوره تحصیلی به دانشجویان ترم‌های پایین‌تر (حقوق بین 13 تا 16 یورو در ساعت)

پیشنهاد مطالعه

2. شغل‌های دانشجویی خارج از دانشگاه

شغل‌های خارج از دانشگاه از دیگر مشاغلی هستند که دانشجویان می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت یا نیمه‌وقت به آن مشغول باشند. این شغل‌ها به‌اصطلاح off-campus  نامیده شده و موارد زیر را شامل می‌شود:

  • کار به‌عنوان پرستار بچه
  • کار در بخش حمل‌ونقل عمومی
  • کار در رستوران‌ها
  • کار در فروشگاه‌های لباس، مواد غذایی و …
  • کار در نمایشگاه‌های تجاری
  • کار در کافه‌ها
  • کارهای آنلاین
  • دستیار تولید
  • و …

یادآور می‌شویم که طبق شرایط کار دانشجویی در آلمان دانشجویان ایرانی تنها 120 روز به‌صورت تمام‌وقت یا 240 روز به‌صورت نیمه‌وقت می‌توانند کار کنند. چنانچه ساعات کاری از مقدار مشخص شده بیشتر شود باید به مؤسسات کاریابی در آلمان مراجعه کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنند. در غیر این صورت کار آن‌ها غیرقانونی به شمار رفته و طبق قوانین کار در آلمان با افراد خاطی برخورد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

چگونه می‌توان کار دانشجویی در آلمان پیدا کرد؟

چگونه می توان کار دانشجویی در آلمان پیدا کرد؟

معرفی وبسایت‌های معتبر جهت پیداکردن شغل‌های دانشجویی در آلمان:

بعد از اطلاع از شرایط کار دانشجویی در آلمان می‌خواهیم بدانیم که چگونه می‌توان کار دانشجویی پیدا کرد؟

برای پیداکردن کار دانشجویی باید به سراغ آژانس‌های کاریابی رفت. این مؤسسات در تمام مناطق آلمان حضور داشته و باتوجه‌به توانایی‌ها و موقعیت مراجعه‌کنندگان شغل مناسب را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند.

علاوه بر این، در خود دانشگاه‌ها نیز بخش‌های ویژه کاریابی حضور دارند که Studentenwerk نامیده می‌شوند. دانشجویان متقاضی کار با مراجعه به دفاتر Studentenwerk می‌توانند درخواست کار داده و در نهایت شغلی نیمه‌وقت باتوجه‌به توانایی‌های خود به دست آورند.

راه دیگر توجه به تابلو اعلانات دانشگاه است. فرصت‌های شغلی دانشجویی به‌صورت اطلاعیه بر روی تابلو اعلانات هر دانشگاه قرار می‌گیرد. بدین ترتیب دانشجویان می‌توانند تمامی بخش‌هایی را که نیاز به پرسنل دارند مشاهده کنند.

زبان موردنیاز برای پیداکردن کار دانشجویی در آلمان

زبان موردنیاز برای پیداکردن کار دانشجویی در آلمان

صحبت‌کردن به زبان آلمانی از شرایط کار دانشجویی در آلمان است. برطبق این اصل داشتن دانش زبان آلمانی B2 برای تمام افراد جویای کار ضروری است. در بیشتر مواقع ممکن است کارفرما از شما مدرک زبان درخواست نمایند.

برای پیدا کردن کار دانشجویی در آلمان هر چه تسلط شما به زبان آلمانی شما بیشتر باشد، از شانس بیشتری برای کار در آلمان بهره مند خواهید شد. حداقل سطح زبان موردنیاز برای کار به زبان آلمانی در این کشور سطح B1 است.

دولت آلمان شرایط ویژه‌ای را برای افرادی که به زبان آلمانی تسلط ندارند در نظر گرفته است. این دانشجویان می‌توانند با حداقل هزینه در دوره‌های زبان آلمانی مقدماتی و پیشرفته‌ای که توسط مؤسسات خاص برگزار می‌شود شرکت کنند.

مجموعه مهاجرتی ویزایار، با گردآوری بهترین و مجرب ترین وکلا و مشاورین در زمینه مهاجرت به آلمان، این بستر را به وجود آورده است که شما با خیال راحت کار های مهاجرتی خود را به ما بسپارید و نگرانی از باب عدم پذیرش درخواست تان نداشته باشید.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت مشاوره تخصصی می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
2 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات
کیانا هادیان
کیانا هادیان
2022/01/09 3:55 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
کدوم موسسات در آلمان به دانشجویانی که کار دانشجویی ندارند، رایگان زبان آلمانی آموزش میدهند؟

مدیر سایت
مدیر سایت
پاسخ به  کیانا هادیان
2022/01/21 10:51 ب.ظ

سلام کیانای عزیز
درصورتی که کورس دانشگاهی شما به زبان آلمانی باشد، نیاز هستش قبل از ورود به دانشگاه خود، به سطح لازم زبان آلمانی رسیده باشید.
در صورتی که کورس دانشگاهی شما به زبان انگلیسی باشد، عموماً خود دانشگاه ها کورس زبان آلمانی را برای دانشجویان خود برگزار خواهند کرد.
موفق باشید