لوگوی ویزایار

زندگی پناهندگی در آلمان

از شرایط پناهندگی و دشواری‌هایش خبر بسیار است! گرفتن پناهندگی و شرایط آن در تمام کشورها یکسان نیست. ازاین‌رو در ادامه می‌خواهیم وضعیت زندگی پناهندگی در آلمان، قوانین، شرایط و مراحل درخواست پناهندگی در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم قصد قدم گذاشتن در این راه را دارید با خواندن مطلب زیر به پاسخ بسیاری از سؤالات خود خواهید رسید.

مطلب را با یک سؤال آغاز می‌کنیم، آیا مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی بهترین راه به‌دست‌آوردن اقامت این کشور است؟ مسلماً خیر! گرفتن پناهندگی نه بهترین راه اما می‌تواند یکی از راه‌های مهاجرت به آلمان باشد.

پیشنهاد مطالعه

اگر به زندگی پناهندگی در آلمان به‌عنوان یک راه برای دریافت اقامت این کشور نگاه کنیم چه افرادی می‌توانند برای پناهندگی اقدام کرده و زندگی این افراد از چه سطح کیفیتی برخوردار است؟ بی شک هدف تمام افرادی که در آلمان پناهنده می‌شوند رسیدن به زندگی بهتر و آینده‌ای بی‌دغدغه‌تر است. اما ازآنجایی‌که رسیدن به زندگی ایده‌آل جز با تلاش به دست نمی‌آید، مراحل پناهندگی تا دریافت اقامت نیز دشواری‌ها و خطرات خود را دارد.

تعریف پناهندگی از دیدگاه سازمان ملل

به تعریف سازمان ملل پناهنده به افرادی گفته می‌شود که در وطن خود از نظر سیاسی، مذهبی، نژادی، قومیتی یا به‌عنوان عضوی از یک گروه از نظر اجتماعی در خطر باشند یا مورد آزار و خشونت قرار گیرند. این افراد می‌توانند برای حفظ جان برای پناهندگی اقدام کنند.

نکته مهم اینکه مسائل اقتصادی به‌هیچ‌عنوان جز موارد پناهندگی به شمار نمی‌آیند. به‌عنوان‌مثال افرادی که برای به رسیدن به وضعیت شغلی بهتر اقدام به مهاجرت می‌کنند به‌عنوان پناهنده محسوب نمی‌شوند.

پناهندگی از دیدگاه سازمان ملل

در سال 1951 توافقی در ژنو به امضا رسید که برطبق آن تمامی کشورهای امضاکننده از جمله آلمان متعهد می‌شود افرادی را که از شرایط اعلام شده برخوردار هستند و در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته‎‌اند را تا زمان رفع خطر مورد حمایت قرار دهند.

مراحل درخواست پناهندگی در آلمان

در اولین قدم پناهندگان باید خود را به پلیس یا اداره کنترل مرکزی پناهندگی در آلمان معرفی کرده و درخواست خود را اعلام کنند. سپس برای بررسی درخواستشان به یکی از کمپ‌های پناهندگی انتقال داده می‌شوند. در این مراکز مشخص می‌شود که شخص تا زمان مشخص‌شدن وضعیت پناهندگی‌اش باید به کمپ کدام ایالت انتقال داده شود.

کشور آلمان در 16 ایالت خود کمپ‌های پناهندگی را مستقر کرده و پناه‌جویان پس از معرفی خود به پلیس یا اداره کنترل مرکزی به یکی از کمپ‌ها فرستاده می‌شوند.

پس از انتقال به کمپ، گرفتن اثر انگشت و عکس از افراد مرحله بعدی درخواست پناهندگی است چراکه باید به پلیس ثابت شود شخص متقاضی در هیچ‌یک از کشورهای اروپایی اعلام پناهندگی نکرده است. سپس یک برگه اقامت موقت در آلمان به افراد داده شده و زندگی پناهندگی در آلمان آغاز می‌شود.

بررسی درخواست پناهندگان ممکن است از چند ماه تا چند سال به طول بیانجامد. در نهایت در صورت مثبت بودن جواب فرد می‌تواند برای دریافت اقامت اقدام کند و در صورت منفی بودن فرد متقاضی بایستی در اولین فرصت خاک کشور آلمان را ترک کرده و به کشور خود بازگردد.

نکته مهم: بعد از اعلام پناهندگی درصورتی‌که یکی از اقوام یا دوستانتان در آلمان زندگی می‌کنند می‌توانید درخواست داده و تا زمان مشخص‌شدن نتیجه پناهندگی به‌جای اقامت در کمپ نزد آن‌ها بمانید.

بهترین کیس‌های پناهندگی در آلمان

تمامی افرادی که قصد زندگی پناهندگی در آلمان را دارند باید اعلام کنند که به چه دلیل کشور خود را ترک کرده و قصد مهاجرت و پناهنده شدن در آلمان را دارند. بهترین کیس‌های پناهندگی در آلمان موارد زیر را شامل می‌شوند:

پناهندگی اجتماعی در آلمان:

پناهندگی اجتماعی از رایج‌ترین درخواست‌های پناهندگی برای زنان و دختران مجرد در آلمان است. این افراد باید ثابت کنند که در ایران به‌عنوان یک زن تنها امنیتشان در خطر است و می‌خواهند در کشور آلمان زندگی کنند. لازم به یادآوری است که دولت آلمان با درصد بسیار پایینی از این درخواست‌ها موافقت می‌کنند؛ بنابراین شانس افراد برای دریافت پناهندگی اجتماعی در آلمان بسیار پایین است.

چنانچه می‌خواهید برای پناهندگی اجتماعی در آلمان اقدام کنید پیشنهاد می‌کنیم وضعیت بد اقتصادی در ایران را به‌عنوان کیس مطرح نکنید چراکه با 90درصد این درخواست‌ها موافقت نمی‌شود.

پناهندگی سیاسی در آلمان:

افرادی که درخواست پناهندگی سیاسی را به‌عنوان کیس اعلام می‌کنند بیشترین شانس را برای دریافت اقامت این کشور دارند. البته به‌شرط آنکه بتوانند ثابت کنند جانشان در خطر است و چنانچه به کشور خود بازگردانده شوند مورد آزار قرار خواهند گرفت.

چنانچه می‌خواهید برای پناهندگی اجتماعی در آلمان اقدام کنید پیشنهاد می‌کنیم وضعیت بد اقتصادی در ایران را به‌عنوان کیس مطرح نکنید چراکه با 90درصد این درخواست‌ها موافقت نمی‌شود.

پناهندگی مذهبی در آلمان:

تغییر دین در بسیاری از کشورها جرم محسوب شده و مجازات‌های سنگین را در پی دارد. ازاین‌رو افرادی که دین خود را تغییر داده و ممکن است در کشور خود جانشان در خطر باشد می‌توانند به کشور آلمان پناهنده شود.

علاوه بر این افرادی که به دلیل اعتقادات مذهبی در کشور خود تحت‌فشار هستند می‌توانند اعلام پناهندگی کنند. افراد با دریافت پناهندگی به دلیل مذهبی پس از دریافت اقامت نمی‌توانند به کشور خود بازگردند.

شرایط زندگی پناهندگی در آلمان

پناهندگان شهروند قانونی آلمان محسوب نمی‌شوند به همین دلیل بیشتر قوانین شهروندی این کشور به‌غیراز استفاده از بیمه اجتماعی شامل ایشان نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال هیچ‌یک از پناهندگان اجازه کار در آلمان را ندارند.

کمپ‌های پناهندگی در آلمان به هیچ ملیتی خاصی تعلق ندارد و تمام افراد با هر کیس و ملیتی تا مشخص‌شدن شرایطشان در یک کمپ زندگی می‌کنند؛ بنابراین ممکن است در طول اقامت خود در کمپ با مشکلات بهداشتی و … مواجه شوید.

زندگی پناهندگان در کمپ های آلمان

امکانات زندگی پناهندگی در آلمان بسیار محدود است. در واقع این کمپ‌ها تنها امکانات اولیه زندگی را همراه با مبلغ کمی به‌عنوان خرج ماهیانه در اختیار پناه‌جویان قرار می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه

قوانین پناهندگی در آلمان

کمپ‌های آلمان قوانین و شرایط سخت‌گیرانه‌ای را برای پناه‌جویان قرار داده‌اند، تخطی از هر یک از قوانین ممکن است اخراج از کمپ و کشور آلمان را در پی داشته باشد. طبق این قوانین:

  • برای زندگی پناهندگی در آلمان 3 اقامتگاه پذیرش اولیه (برای 1 تا 6 ماه)، مراکز اقامت جمعی و اقامت متمرکز برای پناه‌جویانی که بیشتر از 6 ماه در کمپ هستند وجود دارد.
  • پناهندگان اجازه کار در آلمان را ندارند.
  • پناهگاه دارای امکانات اولیه زندگی مانند جایگاه خواب، خوردوخوراک هستند.
  • به پناهندگان پاس سفید داده می‌شود. با این پاس پناهندگان می‌توانند به سایر کشورها به‌غیراز کشور خودشان سفر کنند.
  • پناهندگان تا مشخص‌شدن وضعیت اقامتشان حق سفر به کشور خودشان ندارند. در صورت تخطی، تا 10 سال هیچ ویزای اروپایی برایشان صادر نشده و اجازه ورود به هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی را نخواهند داشت.
قوانین پناهندگی در آلمان

هزینه زندگی پناهندگی در آلمان

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد پناهندگان در کمپ‌های مخصوص پناهندگی زندگی می‌کنند. از این افراد هیچ هزینه‌ای بابت اقامت دریافت نمی‌شود. همچنین تمام وعده‌های غذایی برای پناهندگان رایگان است. البته این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که زندگی در کمپ‌ها به‌صورت گروهی است و هر فرد با 3 الی 4 نفر دیگر (یا بیشتر) در یک اتاق کوچک با امکانات محدود زندگی می‌کند.

هزینه‌ای حدود 50 تا 80 دلار به‌صورت ماهیانه به افراد پناه‌جو پرداخت می‌شود. این مبلغ جهت تأمین زندگی پناهندگی در آلمان می‌باشد.

پناهندگان از زندگی پناهندگی در آلمان رضایت دارند؟

نداشتن حق شهروندی و امکانات بسیار محدود زندگی پناهندگی در آلمان را دشوار می‌کند. هرچند که راه‌های بسیاری مانند تحصیل در آلمان، سرمایه‌گذاری، مالی و … برای مهاجرت به آلمان وجود دارد اما همچنان هستند افرادی که سختی پناهندگی را به جان خریده و این راه را برای دریافت اقامت آلمان انتخاب می‌کنند.

سخن آخر اینکه نمی‌توان به‌صورت صددرصدی گفت که پناهندگان از زندگی در کمپ‌های آلمان رضایت دارند تمام افرادی که در این راه قدم می‌گذارند از سختی‌ها و دشواری‌های آن اطلاع دارند. اما با این حال ما به هیچ عنوان پناهندگی در آلمان را به عنوان یکی از روش های مهاجرت پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که با توجه به روش‌های متعدد مهاجرت به آلمان اغلب افراد می توانند روشی مناسب برای خود انتخاب کنند.

با تماس با ویزایار مشاورین ما بصورت رایگان شما را برای انتخاب بهترین روش مهاجرت به آلمان راهنمایی می کنند.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
10 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات
ابراهیم
ابراهیم
2023/11/03 2:11 ق.ظ

آیا مورد تجاوز در کمپ ها گزارش شده.؟
یا روابط جنسی که بصورت تجاوز اعلام شده،؟

فهیمه
فهیمه
2023/06/27 12:17 ق.ظ

سلام و درود ..میخواستم شرایطم برای دریافت ویزای کار یا تحصیل آلمان از طریق ترکیه بررسی شود ؟ ممنون

علی
علی
2023/02/25 11:01 ق.ظ

سلام چطوری میشه قاچاقی به آلمان رفت

عبدالله
عبدالله
2022/12/20 8:37 ب.ظ

خواستم تشکر کنم بابت بازتاب واقع گرائی درمتن تان ، من در المان هستم وواقعا تائید میکنم که مهاجرت از طریق پناهندگی مسیر بسیار دشواریست که به اینقدر ریسک نمی ارزد

فرهاد
فرهاد
2022/08/24 6:15 ب.ظ

شما یه جوری میگید پناهندگی بیخود این همه راهای خوب هست راهایه دیگه فوقلاده سخته مثلا سرمایه گزاری ۹۰ درصد مردم ایران ندارن همچین پولی رو خواهشا بهتر راهنمایی کنید پناهندگی هم بیخود درست ولی بخواطر تبليغ راهایه پرهزینه نزنید تو سر پناهندگی

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  فرهاد
2023/01/28 11:39 ب.ظ

خوب خودت برو پناهنده شو

رامین
رامین
پاسخ به  فرهاد
2023/05/28 9:19 ق.ظ

ماشالله چقدر در جواب دادن هم محترم هستید.

ن.رضایی
ن.رضایی
پاسخ به  فرهاد
2023/06/04 6:13 ق.ظ

بی پولی رو ندیدی که میگی برو پناهنده شو جیبات پره میگی پناهندگی تحصیل سرمایه گذاری .اخه شخص بتونه سرمایه گذاری کنه دیگه مهاجرت به چه دردش میخوره

پژمان
پژمان
پاسخ به  ن.رضایی
2023/08/29 11:26 ب.ظ

سلام دوست عزیز شما ویزای ایتالیا بگیرید تا ایتالیا بیایید واز آنجا به آلمان بیایید وخودتونو به کمپ معرفی کنید این بهترین راه ودر کمپ هم هفتگی پول میدن وهم غذا بهترین راه برای ایرانیها موفق باشید