لوگوی ویزایار

حقوق و درآمد در آلمان

“کار را باید به کاردان سپرد” با همین ضرب‌المثل ساده می‌توان کار و شرایط کاری در آلمان را تعریف کرد. کشوری قانونمند که در آن‌همه چیز و همه‌کس دقیقاً همان جایی قرار گرفته که باید! طبق همین اصل ساده اما تأثیرگذار میزان حقوق و درآمد در آلمان برای هر شخص، کار و حرفه تعیین می‌شود.

تحقیق درباره میزان حقوق و درآمد در آلمان برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند از بایدهای اجتناب‌ناپذیر است. آلمان قوانین سخت‌گیرانه و مصوبی را درباره شرایط کار و میزان حقوق اعمال کرده اما به‌طورقطع همین قوانین هستند که اقتصاد این کشور را در میان برترین اقتصادهای اروپا قرار داده‌اند. برای اطلاع از مبالغ حقوق و درآمد در آلمان تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

میزان حقوق و درآمد در آلمان به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان حقوق و درآمد در آلمان نسبت به نوع شغل و شرایط هر فرد متفاوت است. اما دولت این کشور باتوجه‌به هزینه‌های زندگی یک حداقل دستمزد را در نظر گرفته است. بدین صورت که هر فرد شاغل در کمترین حالت برابر حداقل دستمزد تعیین شده حقوق دریافت می‌کند. اما در حالت کلی شرایط دریافت حقوقی هر فرد به عوامل زیر بستگی دارد:

  • شهر محل کار: هزینه‌های زندگی و میزان درآمد در هر منطقه از آلمان متفاوت است. به‌عنوان‌مثال مبلغ اجاره خانه و هزینه‌های زندگی در برلین پایین‌تر از شهرهای مونیخ یا هامبورگ می‌باشد. البته به همین میزان سطح درآمد در شهری مانند مونیخ بیشتر از برلین است.
  • جنسیت: شاید فکر کنید که در کشوری مدرنی مانند آلمان درآمد مردان با زنان برابر است. اما متأسفانه در این کشور نیز میزان حقوق زنان در شرایط کاملاً مشابه 4 تا 6 درصد از مردان کمتر است.
  • مدرک تحصیلی: داشتن مدرک تحصیلی عالیه تأثیر مستقیم بر حقوق دریافتی کارمندان دارد.
  • سابقه کار: افرادی که دارای سابقه کاری بالا هستند حقوق بیشتری در سمت مشابه نسبت به افرادی که تازه‌وارد بازار کار شده‌اند دریافت می‌کنند.
  • تخصص هر فرد: در کشور آلمان داشتن تخصص در هر زمینه می‌تواند حقوق دریافتی افراد را بالا ببرد.
  • دانشگاه محل تحصیل: رتبه دانشگاهی که افراد در آن تحصیل‌کرده‌اند در حقوق دریافتی آن‌ها تأثیر مستقیم دارد.
  • حوزه کاری: افرادی که در بخش‌های دولتی کشور آلمان استخدام شده‌اند حدود 5 درصد بیشتر از افراد شاغل در حوزه‌های خصوصی حقوق دریافت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه

میزان حقوق و درآمد در آلمان به چه عواملی بستگی دارد؟

در پاراگراف قبل اشاره کردیم که میزان حقوق و درآمد در آلمان با نظم خاصی تعیین شده و هر فرد دقیقاً مطابق با شرایط خود حقوق دریافت می‌کند. حقوق دریافتی افراد در هر یک از شهرهای آلمان مطابق با هزینه‌های زندگی آن شهر در نظر گرفته شده است.

طبق قوانین وزارت کار در آلمان هر فرد بالای 18 سال که 40 ساعت در هفته کار می‌کند باید حداقل 1500 یورو در ماه درآمد داشته باشد و کارفرمایانی که در پرداخت حداقل دستمزد کوتاهی کنند ملزم به پرداخت جریمه از 30 هزار تا 50 هزار یورو می‌شوند. در ادامه حقوق دریافتی مشاغل مختلف را خواهیم دید. مبالغ اعلام شده میانگین دستمزد بوده و با توجه مواردی که در پاراگراف قبل ذکر شد تغییر پیدا می‌کند.

عوامل موثر بر حقوق و درآمد در آلمان

میزان حقوق ماهیانه برخی از مشاغل در آلمان

شغل
درآمد ماهیانه در آلمان (یورو)
مدیران دفتر
3050
کارمندان بخش فروش
1760
منشی
1620
حسابداران آماتور
2500
حسابداران حرفه ای
3280
مدیران حسابداری
5670
دستیار حسابداری
1920
مدیران مالی
7380
تحلیلگران مالی
4690
حسابرسان
3620
دستیاران اداری
1930
گرافیک کاران
2370
عکاسان
2010
معماران
4470
مکانیک
1350
مهندسان عمران
3330
معلمان زبان
2830
مهندسان برق
3680
سرآشپز
2370
کارمندان آژانس های مسافرتی
2420
دندان پزشکان
8660
پرستاران
2900
متخصصان تغذیه
7210
برنامه نویسان
3480
مهندسین شبکه
4190
مدیران بخش IT
6340

پیشنهاد مطالعه

شرایط پرداخت بیمه بیکاری در آلمان

عواملی مانند اضافه‌کاری، شیفت‌های شبانه، پاداش و … باعث افزایش حقوق‌های دریافتی در ماه می‌شوند. اما به‌طورکلی پایه حقوق مهندسین 12 یورو، کارکنان بخش صنعت 15 یورو، پرستاری و مراقبت 11 یورو، بخش کشاورزی 9 یورو و کارکنان ساختمانی حدود 12 یورو در ساعت محاسبه می‌شود.

همچنین افراد با مدرک دیپلم 17 درصد، لیسانس 24 درصد، فوق‌لیسانس 29 درصد و دکترا 29 درصد نسبت به افراد دارای مدرک دیپلم به پایین افزایش حقوق دارند. علاوه بر میزان تحصیلات سابقه کار نیز باعث افزایش حقوق‌های دریافتی می‌شود. بدین ترتیب که افراد با سابقه 2 تا 5 سال 32 درصد، سابقه 5 تا 10 سال 36 درصد، سابقه 10 تا 15 سال 21 درصد، سابقه 15 تا 20 سال 14 درصد و افراد با سابقه 20 سال به بالا 9 درصد افزایش حقوق دارند.

حق بیمه در آلمان

طبق قانون وزارت کار در آلمان تمامی کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه کارمندان خود می‌باشند، در غیر این صورت ملزم به پرداخت جریمه‌های سنگین خواهند شد. پرداخت حق بیمه به میزان حقوق و درآمد در آلمان بستگی دارد اما در حالت کلی حدود 10 الی 15 درصد از حق بیمه را کارمند و باقی را کارفرما پرداخت می‌کند.

بیمه در آلمان درآمد در آلمان

شرایط پرداخت بیمه بیکاری در آلمان

شرایط پرداخت بیمه بیکاری باتوجه‌به میزان حقوق و درآمد در آلمان برای هر فرد متفاوت است. اما اگر شرایط کلی را در نظر بگیریم کارمندان در دوره بیکاری حداقل 50 درصد از مبلغ حقوق خود را از شرکت بیمه دریافت می‌کنند. البته لازم به یادآوری است که این 50 درصد، از حقوق خالص ماهیانه (با احتساب مالیات و …) پرداخت می‌شود.

نکته دیگر اینکه افرادی که سه سال از یک سال را کارکرده باشند و دلیل موجه برای ترک کار یا اخراج شدنشان توسط کارفرما داشته باشند می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. برطبق قوانین وزارت کار در آلمان 50 درصد از حق بیمه افرادی که توسط کارفرمایان و با دلیل موجه از کار بیکار شده‌اند توسط شخص کارفرما و 50 درصد آن توسط کارمند پرداخت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

هزینه‌های زندگی در آلمان

میزان حقوق و در آمد در آلمان به‌گونه‌ای تنظیم شده است که با میزان مخارج مطابقت دارد. اگر بخواهیم هزینه‌های زندگی در آلمان را با سایر کشورهای اروپایی مقایسه کنیم. این کشور در سطح متوسط قرار می‌گیرد.

یعنی هزینه‌های زندگی در آلمان از کشورهای فرانسه، دانمارک، سوییس، بلژیک ارزان‌تر و نسبت به برخی از کشورها کمی گران‌تر است. اما در کل تطابق درآمد با هزینه، آلمان در گروه کشورهای راحت برای زندگی قرار می‌دهد. شاید به همین دلیل است که بیشتر مهاجران آلمان را برای اقامت دائم انتخاب می‌کنند.

هزینه زندگی ماهیانه در آلمان برای هر فرد شاغل با درنظرگرفتن مالیات و … 850 یورو، دانش‌آموزان 800 و برای دانشجویان غیر آلمانی حدود 750 یورو تخمین زده شده است.

نکته دیگر طبق آمارهای اعلام شده میزان درآمد کارمندان آلمانی حدود 30 درصد بیشتر از کشورهای همسایه خود می‌باشد.

پرداخت مالیات در آلمان

هر میزان حقوق و درآمد در آلمان برای تمام افراد بلااستثنا شامل پرداخت مالیات می‌شود. البته این مالیات برای همه یکسان نیست و باتوجه‌به میزان درآمد مشخص می‌شود. اما گریز از آن اجتناب‌ناپذیر است.

پرداخت مالیات در آلمان مراحل بسیار پیچیده‌ای دارد که صحبت درباره آن را به مقاله‌های آینده موکول می‌کنیم اما در حالت کلی مالیات پرداختی افراد مجرد، افراد متأهل، افرادی که عضو کلیسا هستند، مدیران بخش‌های مختلف، افراد ساکن در خانه‌های دو تا چند خواب و … یکدیگر تفاوت دارد.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
0 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات