لوگوی ویزایار

بیمه سلامت در آلمان

بیمه سلامت بخش مهمی از زندگی اجتماعی در آلمان را تشکیل می‌دهد. اهمیت این کشور به بخش سلامت باعث شده تا قرارگرفتن شهروندان آلمان تحت پوشش بیمه اجباری بوده و از بایدهای اجتماعی محسوب شود. بااین‌حال شهروندان در انتخاب شرکت بیمه مختار هستند و می‌توانند از طریق هر یک از شرکت‌های معتبر تحت پوشش بیمه سلامت آلمان قرار گیرند. برای اطلاع از جزئیات و شرایط بیمه در آلمان تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

کشور آلمان، کشوری پیشرو در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و سلامت است. نکته مهم‌تر تحت پوشش قرارگرفتن بیمه برای تمام افراد در آلمان امری اجباری می‌باشد و مهاجران نیز باید از این قانون تبعیت کنند. بر همین اساس افرادی که این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند باید از شرایط و قوانین بیمه سلامت در آلمان اطلاع داشته تا بتوانند مناسب‌ترین شرکت بیمه را انتخاب کنند.

تمام افراد در آلمان باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند!

تیتر بالا یک قانون تصویب شده در کشور آلمان است. قانونی که اهمیت بهداشت و سلامت را در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی نشان می‌دهد.

آلمان جز اولین کشورهایی است که طرح بیمه دولتی در آن مطرح و اجرا شد. امروزه مراکز درمانی خصوصی و دولتی بسیاری در این کشور به فعالیت مشغول هستند و در همین راستا وجود بیمه سلامت در آلمان هزینه‌های نسبتاً بالای درمان را تا حد بسیاری کاهش داده است. تا جایی که تمام شهروندان آلمان با هر سطح درآمدی امکان این را دارند که در صورت بیمار شدن بدون دغدغه مراحل درمان خود را طی کنند.

با وجود اجباری بودن بیمه سلامت در آلمان، این کشور شهروندان خود را انتخاب بیمه آزاد گذاشته است. ازاین‌رو تمام افراد می‌توانند شرایط شرکت‌ها را بررسی کرده و در نهایت شرکت مورد اعتماد خود را انتخاب کنند.

لازم به یادآوری است که پرداخت حق بیمه سلامت بین شخص بیمه شده و کارفرمای بیمه تقسیم می‌شود. بدین صورت که 50 درصد آن توسط شخص بیمه شده و 50 درصد آن توسط کارفرمای بیمه پرداخت می‌شود.(در صورت داشتن قرار کاری هزینه بین کارفرما و کارمند تقسیم می‌شود)

پیشنهاد مطالعه

انواع بیمه سلامت در آلمان

بیمه سلامت در آلمان به‌صورت خصوصی (PKV) و عمومی یا اجباری (GKV) می‌باشد. بیمه عمومی همان‌طور که از اسمش پیداست اجباری بوده اما افراد به انتخاب خودشان و برای برخورداری از تسهیلات بیشتر می‌توانند از بیمه سلامت خصوصی استفاده کنند.

بیمه سلامت در آلمان پوشش‌دهنده هزینه درمان می‌باشد. بدین صورت که چنانچه هزینه درمان از عهده فرد بیمار خارج باشد می‌تواند از پوشش بیمه خود استفاده کند. بدین ترتیب هزینه‌های درمان در بیشتر موارد به صفر رسیده یا تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

تمام شهروندان آلمانی که به‌عنوان کارمند در هر حوزه کاری مشغول به کار هستند توسط کارفرما تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند. البته این قانون برای مهاجرانی که هنوز مشغول به کار نشده‌اند کمی متفاوت است.

مهاجرانی که قرارداد کاری ندارند با مراجعه به مشاوره بیمه سلامت اجباری در وزارت فدرال بهداشت می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت با پرداخت حق بیمه کمتر قرار گیرند. این وزارت‌خانه راهنمایی‌های لازم را به مهاجران جهت انتخاب شرکت بیمه مناسب ارائه می‌دهد.

انواع بیمه سلامت در آلمان

بیمه سلامت عمومی در آلمان GKV

همان‌طور که در پاراگراف‌های قبل گفته شد تمام شهروندان آلمان تحت پوشش بیمه سلامت عمومی هستند. به کسانی که تابعیت آلمان و پوشش بیمه سلامت را دارند کی کارت بیمه داده می‌شود.

سقف پوشش این کارت به توجه به شرکت بیمه‌ای که انتخاب کرده‌اید متفاوت است اما طبق قوانین بهداشت و سلامت در آلمان، شما تحت پوشش هر بیمه‌ای که قرار داشته باشید 100 درصد هزینه درمان (باتوجه‌به سقف پوشش بیمه) برایتان رایگان خواهد بود.

همچنین با داشتن بیمه دولتی امکان این را دارید که دیگر اعضای خانواده را بدون پرداخت هزینه اضافه تحت پوشش بیمه سلامت در آلمان قرار دهید.

بیمه سلامت عمومی در آلمان gkv

مواردی که تحت پوشش بیمه سلامت عمومی قرار می‌گیرند:

  • تمامی درمان‌های اولیه دندان‌پزشکی
  • هزینه‌های دارو
  • تمامی سوانح غیرمترقبه مانند تصادف و …
  • هزینه‌های بستری در بیمارستان نزدیک به محل سکونت
  • هزینه‌های درمان توسط پزشک مورد تأیید شرکت بیمه
  • درمان توان‌بخشی که توسط پزشک توصیه شده
  • خدمات زایمان

مواردی که تحت پوشش بیمه سلامت عمومی قرار نمی‌گیرند:

  • جراحی‌های پوستی زیبایی
  • جراحی‌های زیبایی مانند بینی و …

بیمه سلامت خصوصی در آلمان PKV

بیمه‌های خصوصی برای افرادی هستند که حقوق ماهیانه بیشتر از 5000 یورو دریافت می‌کنند. شرایط بیمه خصوصی تقریباً مشابه بیمه تکمیلی در کشور خودمان است.

بیمه‌های خصوصی در مقایسه با بیمه دولتی امکانات بیشتری را در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌دهند. در واقع بیشتر مواردی که تحت پوشش بیمه دولتی قرار نمی‌گیرد، بیمه‌های خصوصی پوشش می‌دهند.

بیمه سلامت خصوصی در آلمان PKV

اما این نکته قابل‌ذکر است که افرادی که از بیمه خصوصی استفاده می‌کنند برای تحت پوشش قراردادن افراد خانواده باید هزینه اضافه بپردازند. درصورتی‌که پوشش افراد خانواده در بیمه دولتی رایگان است.

همچنین هزینه درمان برای دارندگان بیمه خصوصی ابتدا توسط شخص پرداخت شده و سپس با مراجعه به شرکت بیمه و ارائه مدارک هزینه‌ها عودت داده می‌شود.

مواردی که تحت پوشش بیمه سلامت خصوصی قرار می‌گیرند:

  • تمام خدمات ارائه شده بیمه سلامت در آلمان
  • تمام موارد جراحی
  • ایمپلنت دندان
  • هزینه پزشکان خصوصی
  • هزینه درمان خصوصی

این گروه‌ها از تحت پوشش قرارگرفتن بیمه سلامت معاف هستند:

آن گروه از افرادی که به‌صورت موقت در آلمان اقامت دارند از تحت پوشش قرار گفتن بیمه سلامت در آلمان معاف هستند. این افراد بایستی در طول اقامت خود از بیمه‌های خصوصی استفاده کنند.(بیمه سلامت در آلمان برای تمام کسانی که به این کشور وارد می‌شوند اجباری است)

  • دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • پژوهشگرانی که به‌عنوان میهمان در حال کار هستند.
  • دانشجویان کالج در آلمان
  • افرادی که در حال گذراندن دورهای کاری هستند.
  • افرادی که در حال گذراندن دوره‌های زبان آلمانی هستند.
  • دانشجویانی که زیر 30 سال دارند و در حال تحصیل هستند.
  • دانشجویانی که بیش از 14 ترم مشغول تحصیل هستند.

بیمه سلامت برای دانشجویان

دانشجویان مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری که به‌قصد ادامه تحصیل وارد آلمان می‌شوند، تحت پوشش بیمه سلامت عمومی قرار می‌گیرند. در واقع شرکت‌های بیمه دولتی این دانشجویان را تا 30 سالگی تحت پوشش قرار می‌دهد.

دانشجویان بالای 30 سال به تعرفه‌های بیمه‌ای بالاتر تحت پوشش بیمه سلامت در آلمان قرار می‌گیرند. بدین صورت که نصف مبلغ حق بیمه توسط دانشجو و مابقی توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود.

دانشجویان با داشتن کارت بیمه می‌توانند از امکان درمان رایگان برخوردار شده و تا زمان پایان تحصیل بیمه خود را تمدید کنند. نکته مهم اینکه بیمه سلامت آلمان در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا معتبر و قابل‌استفاده می‌باشد.

SBK معتبرترین شرکت بیمه دانشجویی در آلمان است. این شرکت مشاوران انگلیسی‌زبان را در اختیار دارد. بدین صورت که چنانچه دانشجویان به زبان آلمانی مسلط نباشند می‌توانند تمامی سؤالات خود را در خصوص پوشش بیمه سلامت با مشاوران انگلیسی‌زبان در میان بگذارند.

بیمه سلامت دانشجویی SBK در آلمان

شرکت‌های بیمه Union  و Mawista از دیگر شرکت‌های بیمه در آلمان هستند که خدمات خود را در سطح بین‌المللی به دانشجویان ارائه می‌دهند.

با چند شرکت بیمه در آلمان آشنا شوید:

آشنایی با شرکت‌های بیمه سلامت در آلمان به مهاجران کمک می‌کند تا بتوانند مناسب‌ترین شرکت بیمه را انتخاب کنند.

این شرکت آنلاین بوده و تمام خدمات خود را شامل تکمیل فرم و تأیید بیمه به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهد. پاسخ‌دهی سریع و پشتیبانی عالی از ویژگی‌های بارز شرکت بیمه Dr-Walter با شصت سال سابقه می‌باشد.

بیمه سلامت Dr-Walt در آلمان

TK خدمات خود را به‌صورت 24 ساعته ارائه می‌دهد. کارشناسان این شرکت پاسخگوی تمامی سؤالات مهاجران یا دانشجویان در تمامی ساعات شبانه‌روز هستند.

بیمه سلامت TK در آلمان

از شرکت‌های بیمه بین‌المللی در آلمان است که خدمات خود را به دانشجویان مهاجر در این کشور ارائه می‌دهد. در واقع افرادی که به‌صورت موقت در آلمان اقامت دارند می‌توانند از خدمات این شرکت استفاده کنند.

مدارک موردنیاز جهت ثبت‌نام بیمه سلامت در آلمان:

ثبت‌نام بیمه سلامت در آلمان به‌صورت اینترنتی و حضوری انجام می‌شود. در هر دو صورت متقاضی باید مدارک زیر را ارائه دهد.

  • فرم درخواست بیمه
  • گواهی ثبت‌نام
  • یک قطعه عکس
  • آدرس محل زندگی
  • آدرس محل کار
  • گواهی اشتغال به کار
  • نامه دریافت حقوق
  • گواهی اشتغال به تحصیل یا پذیرش دانشگاه (برای دانشجویان)

 

بعد از درخواست و ثبت‌نام، شخص متقاضی از یک یا چند هفته فرصت دارد تا حق بیمه ماه اول را پرداخت کند.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
0 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات