لوگوی ویزایار

بلو کارت آلمان

بلو‌ کارت واژه‌‌ای آشنا برای افرادی است که به دنبال راهی برای دریافت اقامت آلمان هستند. این کارت آبی فرصتی طلایی را در اختیار دارندگانش قرار می‌دهد تا اقامت موقت خود را به راهی برای مهاجرت همیشگی به آلمان تبدیل کنند. در این مطلب به شرایط دریافت بلو کارت آلمان و مزایای آن خواهیم پرداخت پس تا انتها ما را همراهی کنید.

افرادی که عزم خود را برای دریافت اقامت آلمان جزم کرده‌اند، برای به‌دست‌آوردن آن یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت و بلو کارت آلمان می‌تواند همان راهی باشد که به دنبال آن هستید. کارتی که برگ برنده محسوب شده و به‌عنوان روشی ساده برای دریافت اقامت آلمان به شمار می‌رود.

در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه می‌توان این کارت شانس را دریافت کرد، چه کسانی می‌توانند آن را دریافت کنند و دارندگان آن از چه مزایایی بهره‌مند خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه

بلو کارت آلمان چیست؟

بلو کارت آلمان چیست؟

بلو کارت مدرکی است که با آن اجازه کار در اتحادیه اروپا را به دست خواهید آورد. در واقع افرادی که تابعیت هیچ‌یک از کشورهای اروپایی را ندارند با دریافت بلو کارت می‌‌توانند به‌صورت موقت در هرکدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساکن شده و مشغول به کار شوند.

البته بلو کارت آلمان یا هر یک از کشورهای اروپایی تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که در دارای تخصص بوده و در حرفه یا حوزه کاری خود حرفی برای گفتن دارند. اتحادیه اروپا به این افراد فرصت می‌دهد تا شانس خود را در حرفه تخصصی‌شان امتحان کرده و از طرفی هم از بهترین‌ها جهان برای پیشرفت صنعت اروپا بهره می‌برد. در واقع بلو کارت را می‌توان نوعی ویزای کاری نیز نامید.

قوانین بلو کارت برای تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکسان بوده و دارندگان آن می‌توانند به مدت یک تا 4 سال (طبق اعتبار تعیین شده برای کارت) در آلمان یا دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به فعالیت در زمینه تخصصی خود مشغول شوند.

دارندگان بلو کارت از تمامی حقوق شهروندی آلمان برخوردار بوده و حقوق دریافتی این افراد طبق قوانین وزارت کار با افرادی در شرایط مشابه و دارای تابعیت اروپا هستند یکسان می‌باشد.

چه کسانی می‌توانند برای دریافت بلو کارت اقدام کنند؟

چه کسانی می توانند برای دریافت بلو کارت اقدامکنند؟

دریافت بلو کارت آلمان از طریق رشته دانشگاهی:

افرادی که مدرک دانشگاهی خود را از هر یک از دانشگاه‌های خارج از حوزه شینگن دریافت کرده‌اند می‌توانند پس از به تأیید رساندن مدرک خود از طریق سازمان‌های مربوطه در آلمان برای دریافت بلو کارت این کشور یا ویزای کار اقدام کنند.

همچنین دانشجویان غیر آلمانی که فارغ‌التحصیل یکی از دانشگاه‌های آلمان هستند، پس از دریافت مدرک خود می‌توانند برای ادامه اقامت در آلمان برای دریافت بلو کارت اقدام کنند.

نکته مهم: افرادی که مدرک خود را در یکی از دانشگاه‌های خارج از آلمان دریافت کرده‌اند برای دریافت بلو کارت باید مجوزهای لازم را از سازمان کار آلمان دریافت کنند.

پیشنهاد مطالعه

دریافت بلو کارت از طریق سابقه کاری: 

افراد متخصص در حرفه خود با داشتن 5 سال سابقه کاری موفق می‌توانند برای دریافت بلو کارت اقدام کنند.

دریافت بلو کارت از طریق قرارداد کاری:

در این مورد افراد باید کار مرتبط با حرفه خود را از طریق مؤسسات کاریابی پیدا کرده و سپس درخواست بلو کارت آلمان دهند. شغل پیدا شده درصورتی‌که در زمینه‌های کاری اشباع شده باشد، درآمد شخص متقاضی از آن نباید از 55000 یورو در سال (با پرداخت مالیات) کمتر شود. اما افراد متقاضی شغل‌های موردنیاز مانند متخصصان IT و کامپیوتر، متخصصان علوم طبیعی، معماران، مهندسان برق، ساختمان و سایر رشته‌های مهندسی، پزشکان و طراحان فضای شهری با حقوق 43000 یورو در سال نیز می‌توانند برای دریافت بلو کارت اقدام کنند.

دریافت بلو کارت آلمان برای همسر و نزدیکان از طریق ثبت شرکت:

دریافت بلو کارت آلمان از طریق ثبت شرکت به‌صورت سرمایه‌گذاری در آلمان امکان‌پذیر است. ثبت شرکت در آلمان به سرمایه اولیه 4 هزار یورویی و پشتوانه مالی 100 هزار یورو نیاز دارد. بعد از ثبت شرکت می‌توانید به همسر یا نزدیکان خود پیشنهاد شغلی داده و از این طریق برای آنان نیز بلو کارت آلمان دریافت کنید.

یادآور می‌شویم که ثبت شرکت در آلمان مراحل و شرایط ویژه خود را دارد که در مباحث بعدی به آن خواهیم پرداخت. اما می‌توان آن را به‌عنوان راهی برای دریافت بلو کارت در نظر گرفت.

چگونه می‌توان بلو کارت اروپا یا آلمان را دریافت کرد؟

برای دریافت بلو کارت آلمان ابتدا بایستی برای ویزای کار در این کشور اقدام کرد. بدین ترتیب که متقاضی مدارک خود را همراه با شغل درخواستی برای مؤسسات کاریابی در آلمان ارسال می‌کند. یا در روش دوم مدارک به‌صورت مستقیم برای شرکتی که می‌خواهید در آن استخدام شوید ارسال می‌شود.

در روش اول چنانچه مؤسسات کاریابی با درخواست شما موافقت کنند ویزای فرصت شغلی یا همان ویزای جستجوی کار دریافت کرده و 6 ماه فرصت دارید تا در آلمان اقامت داشته باشید. چنانچه در این 6 ماه موفق به یافتن شغل شوید می‌توانید درخواست بلو کارت دهید.

در روش دوم که پیشنهاد شغلی نام دارد. کارفرما شغل موردنظر را 3 ماه در آلمان و 3 ماه در کشورهای حوزه اتحادیه اروپا آگهی می‌کند و چنانچه متقاضی برای آن پیدا نشود می‌تواند از شما به‌عنوان یک فرد متخصص در خارج از حوزه اتحادیه اروپا دعوت به کار کند. در نهایت نیز با قبول درخواست از طرف شما، می‌توانید به آلمان سفرکرده و بلو کارت دریافت کنید. در این روش کارفرما موظف است تمام مجوزهای لازم را برای شما دریافت کند.

نکته مهم: شما به‌عنوان شخصی که در خارج از اتحادیه اروپا هستید نمی‌توانید بدون درخواست در رشته‌های مربوط به مهندسی و پزشکی درصورتی‌که نیاز باشد متقاضی یک دوره کارآموزی را پشت سر بگذارد، تمامی دوره‌های گذرانده شده همراه با مدارک آن باید به اداره اتباع خارجی در آلمان تحویل داده شده و سپس برای دریافت بلو کارت آلمان اقدام کنید.

بلو کارت‌های آلمان به‌صورت 4 ساله صادر می‌شوند. اما چنانچه دوره کاری متقاضی از 4 سال کمتر شود، اعتبار بلو کارت نیز باتوجه‌به دوره کاری به‌علاوه 3 ماه اضافه‌تر تعیین می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت بلو کارت آلمان

مدارک لازم برای دریافت بلو کارت آلمان

برای دریافت بلو کارت آلمان بایستی مدارک زیر را تهیه کنید:

  • پاسپورت با اعتبار کافی (بیش از یک سال)
  • یک قطعه عکس (عکس باید بیومتریک و در ابعاد 35mm در 45mm باشد)
  • مدارک دانشگاهی ترجمه شده به زبان آلمانی
  • معتبرسازی مدارک دانشگاهی از طریق سازمان‌های آلمان
  • سوابق کاری ترجمه شده (در خارج از آلمان)
  • موافقت‌نامه سازمان کار آلمان
  • مدارک مربوط به دوره‌های کارآموزی گذرانده شده در آلمان (درصورتی‌که دوره کارآموزی را گذرانده باشید)
  • پیشنهاد کاری ارائه شده از طرف کارفرمای آلمانی (برای موارد پیشنهاد شغلی یا جاب آفر)
  • فرم پر شده درخواست تمدید اقامت

دریافت بلو کارت چه مزایایی دارد؟

مزایای بلو کارت
  • دسترسی به فرصت شغلی مناسب در حوزه تخصص و حرفه خود
  • داشتن تمامی حقوق شهروندی آلمان
  • امکان دریافت اقامت موقت آلمان برای اعضای نزدیک شخص متقاضی کار (تا زمان اعتبار بلو کارت آلمان)
  • امکان سفر آزادانه به سایر کشورهای اروپایی
  • امکان دریافت حقوق و مزایای کاری در وضعیت برابر با کارمندان دارای تابعیت آلمان

با دریافت بلو کارت می‌توان اقامت آلمان را گرفت؟

خوشبختانه جواب این سؤال مثبت است و دریافت بلو کارت آلمان را می‌توان راهی طلایی برای رسیدن به اقامت آلمان دانست. اما چگونه؟

دارندگان بلو کارت می‌توانند پس از گذشت 3 سال، چنانچه مشغول به کار باشند برای درخواست اقامت دائم در آلمان اقدام کنند. علاوه بر این افرادی که بلو کارت را دریافت کرده و دارای مدرک زبان آلمانی سطح B1 باشند امکان این را دارند که پس از گذشت 2 سال درخواست اقامت دائم در آلمان را مطرح کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دریافت بلو کارت آلمان و آگاهی از آخرین قوانین مهاجرت به آلمان در سال 2024، می توانید با کارشناسان و مشاورین با تجربه مجموعه مهاجرتی ویزایار در تماس باشید و از مشاوره های رایگان این موسسه بهره مند شوید.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
1 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات
محمد
محمد
1402/03/10 3:03 بعد از ظهر

سلام
اگر بنده دارای پاسپورت با اعتبار یکسال باشم اعتبار بلوکارت برام یکسال میشه یا بیشتر؟
اگه دارای بلوکارت باشم و اعتبار پاسپورتم تمام شده باشه اجازه اقامت دارم؟