لوگوی ویزایار

آیا نژادپرستی در آلمان وجود دارد؟

“وجود نژادپرستی در آلمان را نمی‌توان انکار کرد” این نقل‌قول که از طرف سیاست‌مدار آلمانی بیان شده است پاسخی روشن به سؤال آیا نژادپرستی در آلمان وجود دارد؟ می‌دهد. اما مردم آلمان تا چه حد با نژادپرستی موافق هستند و این مسئله چگونه زندگی مهاجران را تحت تأثیر قرار داده است؟

اگر قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشوری به‌غیراز ایران را دارید جدای از تحقیق درباره شرایط اقتصادی، کار، میزان درآمد و … باید درباره آداب‌ورسوم و روحیات مقصد موردنظر نیز تحقیق کنید. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم روحیات آلمانی‌ها را مورد بررسی قرار داده و یک‌بار برای همیشه به سؤال آیا نژادپرستی در آلمان وجود دارد یا خیر؟ پاسخی روشن دهیم.

روحیات آلمانی‌ها

برای رسیدن به پاسخ درست در مورد وجود نژادپرستی در آلمان باید با روحیات آلمانی ها آشنا شوید! شنیده‌اید که می‌گویند طرف با خودش هم قهر است! جای تعجب ندارد اگر از کسی که چند ماه در آلمان زندگی کرده درباره روحیه مردم این کشور بپرسید، با پاسخی مشابه این روبه‌رو شوید.

اصرار بر رعایت نظم و انضباط در هر کاری، حفظ حریم شخصی و وظیفه‌شناسی را می‌توان از خصوصیات بارز آلمانی‌ها به شمار آورد. مردمی که شوخ طبعی خود را به سختی بروز می دهند و هیچ کاری بدون داشتن برنامه‌ریزی برایشان معنا دارد. به‌نوعی آلمانی‌ها جز معدود کسانی هستند که با سورپرایز شدن میانه خوبی ندارند.

ذهنیت وچود نژادپرستی در آلمان
قانون‌مندی و نظم به چون و چرا؛ یکی از دلایل ذهنیت وجود نژادپرستی در آلمان

این حجم از خونسردی و قانونمند بودن مردم آلمان در ابتدا به شایعه نژادپرستی در آلمان صحه گذاشته و به رأی ما ایرانی‌ها که به خونگرمی و البته راحت گرفتن قوانین عادت داریم کمی تعجب‌برانگیز است. اما دقیقاً همین نظم و انضباط بی‌قیدوشرط، آلمان را به اولین اقتصاد بزرگ اروپا تبدیل کرده است.

بیشتر مهاجران، آلمانی‌ها را در نگاه اول مردمی مغرور می‌بینند و یافتن یک دوست آلمانی برایشان محال به نظر می‌رسد اما همیشه هم این‌طور نیست. اگر حسن‌نیت و صداقت شما به یک آلمانی ثابت شود می‌توانید دوستی وفادار را کنار خود داشته باشید.

در مجموع آلمانی‌ها بسیار خونسردتر از مردم سایر کشورهای اروپایی هستند و همیشه و همه‌جا یک فاصله معین با افراد را حفظ می‌کنند. اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید لازم است که بدانید احترام گذاشتن به قوانین و البته کنترل هیجان بهترین راه برای برقراری رابطه با مردم این کشور است.

پیشنهاد مطالعه

آداب‌ورسوم مردم آلمان

یکی از دلایل ذهنیت و شایعه وجود نژادپرستی در آلمان آداب و رسوم مردم آلمان است.

احترام گذاشتن به آداب‌ورسوم و رعایت قوانین راز زندگی موفق در آلمان است. مردم این کشور حتی برای رستوران رفتن، میهمانی‌ها و جمع‌‌های دوستانه نیز آداب خود را دارند.

آداب و رسوم مردم و آلمان و نژادپرستی

اگر آلمان را برای زندگی انتخاب کرده‌اید به‌هیچ‌عنوان سرزده وارد خانه کسی نشوید، چرا آلمان‌ها این کار را تجاوز به حریم شخصی خود می‌دانند. اگر هم به منزل دوستی دعوت شدید حتماً یک هدیه کوچک با خود همراه داشته باشید. این یک رسم دیرینه در آلمان است.

پیشنهاد مطالعه

روبوسی در آلمان تنها و تنها در میان افراد نزدیک یک خانواده مرسوم است. آلمانی در میهمانی‌ها و سایر مراسم‌ها هنگام ورود و خروج به یک دست‌دادن ساده اکتفا می‌کنند.

هرچند که ذهنیت نژادپرستی در آلمان کم‌وبیش زندگی مهاجران را تحت تأثیر قرار داده است اما از طرفی خود آلمانی ها به پاسخ‌دادن درباره اینکه اصالتاً اهل کدام شهر آلمان هستند حساس می‌باشند، بنابراین بهتر است در بین مکالمات خود با یک آلمانی از پرسیدن این سؤال صرف‌نظر کنید.

یادآوری نام هیتلر و حزب نازی حس خوشایندی در آلمان‌ها ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان در مکالمات خود از نام هیتلر، وضعیت آلمان‌ها در دوره نازی، نمادها و اعمال خشونت‌آمیز این حزب صحبت نکنید.

آلمانی ها از نازیسم و نژادپرستی بدشان می آید

زبان و مذهب در آلمان

آلمان کشوری دموکرات است بنابراین هر فرد با هر عقیده تا زمانی که به اشخاص دیگر آسیب نرساند می‌تواند در آن زندگی کرده و آداب‌ورسوم آیین خود را به جا آورد.

اما در مجموع بیش از 70 درصد مردم آلمان مسیحی هستند و به کلیسای کاتولیک می‌روند. بعد از مسیحیت، مسلمانان (شیعه و سنی) بیشتر مردم آلمان را تشکیل می‌دهند. (7.3 در صد) و باقی نیز پیرو سایر ادیان مانند بودایی، کلیمی، هندو و … می‌باشند.

کلیسای تئاتین در شهر مونیخ

زبان رسمی مردم آلمان، آلمانی است و بیش از 95 درصد مردم به همین زبان صحبت می‌کنند. همچنین زبان‌های صربی، رومانیایی، ترکی، کردی، و دانمارکی (با درصد بسیار پایین) از دیگر زبان‌های این کشور به شمار می‌روند.

البته درصد بیشتری از مردم آلمان به زبان انگلیسی نیز صحبت کرده و با افراد مهاجر یا میهمان در این کشور ارتباط برقرار می‌کنند. اما چنانچه برای کار به آلمان مهاجرت کرده‌اید باید به زبان آلمانی صحبت کرده و حداقل دوره‌های مقدماتی و متوسطه این زبان را گذرانده باشید.

نکته جالب‌توجه دیگر اینکه دولت آلمان برای مهاجرانی که به زبان آلمانی تسلط نداشته و جویای کار هستند دوره‌های رایگان آموزشی برگزار می‌کند.

نژادپرستی در آلمان

بعد از آشنایی با روحیات آلمان‌ها وقت آن رسیده که به سؤال آیا نژادپرستی در آلمان وجود دارد یا خیر پاسخ دهیم.

اگر بخواهیم صادقانه به این سؤال پاسخ دهیم باید بگوییم که بله، هرچند که در طی سالیان اخیر جنبش‌های بسیاری در این زمینه صورت‌گرفته اما همچنان می‌توان آلمان‌ها را مردمی نژادپرست دانست.

نژاد پرستی در آلمان

طبق نظرسنجی‌هایی که در آلمان برگزار شده بیشتر شهروندان آلمانی (مهاجر و غیرمهاجر) نژادپرستی را مسئله‌ای بسیار مهم و قابل‌تأمل در این کشور می‌دانند. هرچند که در حال حاضر درصد بیشتر مردم آلمان در گردهمایی‌های ضد نژادپرستی شرکت می‌کنند اما نمی‌توان عدم علاقه آلمان‌ها به ارتباط و دوستی با مهاجران را نیز منکر شد.

شاید نژادپرستی بخشی از فرهنگ قدیمی مردم آلمان باشد اما دولت این کشور تمام تلاش خود را برای برداشتن این فرهنگ انجام می‌دهد. به‌عنوان‌مثال چنانچه فردی تابعیت این کشور را داشته باشد، از نظر قوانین شهروندی و حقوقی با یک آلمانی‌الاصل در یک سطح قرار می‌گیرد. همچنین قوانین مربوط به کار و دستمزد نیز برای تمام افرادی که شهروند آلمان محسوب می‌شوند برابر است.

تأثیر نژادپرستی در آلمان بر زندگی مهاجران

نژادپرستی در آلمان تأثیری بر زندگی اجتماعی و حقوق شهروندی مهاجران ندارد چرا که این کشور از نظر کیفیت زندگی و حفظ ارزش انسانی در دنیا حرف اول را می‌زند اما می‌تواند روابط و دوستی با آلمان‌های متعصب را تحت تأثیر قرار دهد. این درحالی است که آلمان کشوری مهاجرپذیر بوده و درصدی از جمعیت آن را مهاجران ترک، ایرانی، یونانی، روس‌ها، ایتالیایی‌ها و مهاجرانی از کشورهای اروپای شرقی و سایر نقاط جهان تشکیل می‌دهند.

به اعتقاد بسیاری افرادی که در کودکی به آلمان مهاجرت کرده و خود را با نظم و بی‌چون‌وچرای آن تطبیق داده‌اند راحت‌تر مورد پذیرش قرار می‌گیرند اما نکته مثبت و آخر اینکه نژادپرستی در این کشور روزبه‌روز در حال کم‌رنگ‌تر شدن است و جنبش‌هایی نیز در شهرهای مختلف آلمان در این زمینه برگزار می‌شود. ازاین‌رو همچنان می‌توان آلمان را کشوری ایده‌آل برای مهاجرت انتخاب کرد.

پرسش و پاسخ 

اطلاع رسانی
اطلاع رسانی هنگام
guest
2 پرسش و پاسخ
Inline Feedbacks
نمایش تمامی نظرات
علیرضا
علیرضا
2023/08/05 5:33 ق.ظ

سلام به این سوال پاسخ دهید ومنم ببینم وانشاالله هم میبینم اگرچه تضمینی نیست اینکه ملتی که برای خودش ارزش قائل نیست باید انتظار داشته باشه دیگران براش ارزش‌ قائل باشن؟ابرمردی کشورهای ایتالیا واتیکان وسایر‌کشور های اروپایی اگرنژاد پرست نباشن انتظارپیشرفت وترقی رو میتونید ازآنها داشته باشید؟

عرفان فرازی
عرفان فرازی
2023/08/04 12:37 ق.ظ

با عرض سلام و احترام
بنده با 34 سال سن و مدرک فوق لیسانس مدیریت مالی سابقه 10 ساله کار در هتل های شیراز و دارای مدرک هتل داری چطور میتونم بهترین راه برای مهاجرت به آلمان انتخاب کنم؟